MLOKi

Autori

Zuzana Andrejco Ferusová

Absolventka slovakistiky a estetiky na UK a neskôr aj divadelných štúdií na VŠMU. Pracuje ako knižná editorka a jazyková redaktorka. Najradšej spolupracuje s malými vydavateľstvami (BRAK, Monokel books) a na angažovaných projektoch (ASPEKT, Post Bellum). Je spoluzakladateľkou platformy MLOKi a príležitostne píše o divadle aj inde. V umení aj divadle obdivuje predovšetkým ženskú kreativitu a odvahu hľadania.

Barbora Andrešičová

herečka

Juraj Bako

Absolvoval štúdium bábkarskej réžie a dramaturgie na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. V umeleckej tvorbe sa venuje intermediálnym projektom, ktoré spájajú performatívne, digitálne a vizuálne umenie. V súčasnosti študuje na Universität für angewandte Kunst vo Viedni v odbore digitálne umenie.

Simona Baková

Tomáš Baňacký

študent Katedry divadelných štúdií DF VŠMU

Martina Beňová

Nikdy som nemala rada zadania na tému – v krátkosti sa predstavte. Popíšte, kto ste. Najlepšie tromi vetami s maximálnym počtom dvanásť slov. Preto radšej napíšem, čo mám a čo nemám rada práve teraz.  Vyhýbam sa spirituálnym ateistom a motivačným spíkrom, samozvaným humanistom a zásadne neomylným egám. Mám rada Wong Kar-waia, Chucka Palahniuka, dobre cielený hnev v dobrom umení z dobrého matroša a mačiatka (keď sa o ne nemusím starať ale môžem ich veľa hladkať). A ešte nemám Instagram (hešteg somnatohrdá).

Martina Borodovčáková

Narodená v Calexcity, najprv fascinovaná a zahĺbená do výtverného umenia, neskôr vďaka častým návštevám Divadla Andreja Bagara v Nitre okúzlená aj divadelným umením. Vynaliezavá povaha Vodnára však prevážila a na prahu dospelosti sa rozhodla študovať gréčtinu a latinčinu (p.s. doteraz sa čuduje, ako sa jej štúdium podarilo skončiť). Napokon ju dobrodružný duch priviedol na Divadelnú fakultu VŠMU a bolo rozhodnuté. Momentálne sa venuje prekladu Senecových tragédií a inscenáciám antických hier v súčasnosti. Vo voľnom čase rada rožširuje svoje jazykové znalosti a ešte radšej cestuje a fotí.

Peter Brajerčík

Laura Brechmann

Zden Brungot Svíteková

tanečnica a choreografka

Amálie Bulandrová

Česká teatroložka (FF MU) a teoretička umění (UMPRUM), která se věnuje především scénografii a vizuální dramaturgii.

Ivan Buraj

režisér

Samuel Chovanec

Dominika Cunevová

Z každého divadelného diela sa snažím vyabstrahovať to najdôležitejšie a zrozumiteľným spôsobom to odkomunikovať každému čitateľovi. Intelektuál rozhodne nie som.

Dalibor Kocian

hudobník

Jan Doležel

Student Katedry divadelních studií Filozofické fakulty MU. Snaží se mít detailně zmapovanou především českou divadelní scénu, ale v poslední době často cestuje za německojazyčným divadlem do Vídně, Mnichova, Drážďan nebo Berlína. V amatérském souboru Divadla Kolárka se věnuje režii a scénografii.

Mário Drgoňa

Zuzana Duchová

teoretička umenia

Dominika Dudášová

Študentka Katedry divadelných štúdií DF VŠMU, ktorá sa zaujíma najmä o divadlo zdravotne znevýhodnených.

Zuzana Ďuricová Hájková

Lenka Dzadíková

Absolventka odboru teória a kritika divadelného umenia na DF VŠMU v Bratislave a doktorandského štúdia na tej istej fakulte. Pracuje ako dokumentátorka v Divadelnom ústave. Od roku 2021 je členkou platformy MLOKi. Venuje sa súčasným podobám aj histórii bábkového divadla a divadla pre deti a mládež. Spolupracuje na výskumných projektoch, venuje sa recenzistike v tlači, na webe aj v rozhlase.

Dária Fojtíková Fehérová

teatrologička

Barbora Forkovičová

Absolventka teórie a kritiky divadelného umenia na VŠMU a DAMU. Venuje sa najmä divadelnej kritike, aktuálne pôsobí ako odborná redaktorka časopisu kød - konkrétne ø divadle, ktorý vydáva Divadelný ústav. Zameriava sa primárne na činohru, no obľubuje aj performatívne experimenty a nový cirkus.

Lucia Galdíková

divadelná kritička

Zuzana Galková

dramaturgička, režisérka

Dáša Godová

Autorka je študentka dejín a teórie divadelného umenia na VŠMU. 

Marek Godovič

Autor je divadelný kritik, teatrológ a produkčný.

Barbora Gvozdjaková

Som vyštudovaná filmová kritička. Nie sú mi však vzdialené ani iné formy umenia. V poslednom čase svoje názorové pnutia aktívne prejavujem najmä prostredníctvom rôznofarebnych odznakov.

Tibor Habo

Študent žurnalistiky, ktorého zaujíma písanie a všetko zaujímavé okolo kultúry.

Jana Hlodáková

Plachá neposednosť. To je moje životné oxymoron, môj modus vivendi. Veľa rozmýšľam, neustále vymýšľam, neobsedím. Ale nekričím, nehádam sa, nerozprávam (až) tak veľa, preto, keď mi dajú príležitosť, píšem. Systematizujem tým svoje rozvírené myšlienky a žmýkam nasiaknutú hubku informácií v mojej hlave. Tiež nemám rada politiku, lebo je v mnohých prípadoch dôkazom bezbrannosti a beznádeje ľudí, svoju pozornosť teda venujem prevažne ich kultúrnym prejavom. Umenie ma priťahuje, lebo v ňom cítiť „dobrú človečinu“, odraz ľudskej snahy zvíťaziť nad mŕtvolou doby, prejaviť sa, uplatniť svoju existenciu. V súčasnosti sa aktívnejšie venujem teórii antického divadla a som čím ďalej tým viac fascinovaná jeho mnohovrstevnatosťou a tajomstvom, ktoré v sebe ukrýva. V materiálnom svete však obdivujem všetko jednoduché, pretože mám pocit, že vďaka tomu vzniká v zložitosti bytia potrebná harmónia. Prakticky som sa nedávno našla v súčasnom tanci a zisťujem, že je to pre mňa zatiaľ najprirodzenejší spôsob javiskového sebavyjadrenia. Snažím sa reagovať aj na film a výtvarné umenie, hoci menej erudovane. Na ceste reflexie kultúry a umenia sa riadim intuíciou v súčinnosti s vedomosťami, ktoré som nadobudla niekoľkými rokmi štúdia divadelnej vedy a estetiky na Slovensku a Francúzsku. Časom sa pri tejto práci učím byť objektívnejšia, aj keď sa, úprimne povedané, nechcem a ani nemôžem zbaviť emócií, ktoré sa vo mne neustále búria. Vďaka MLOKom za to, že tu ich nemusím tak krotiť. Okrem toho disponujem obľúbenou obyčajnosťou, momentálne veľa varím, učím sa stojku na rukách, plánujem španielsko-portugalský roadtrip a s vediem tragikomické rozhovory so svojimi kamarátmi závislými na hudbe, láske a cigaretách.

Ivana Hlubinová

Dominika Horváthová

študentka Katedry divadelných štúdií DF VŠMU

Nora Ibsenova

Vyštudovala hudobno-dramatický odbor na Konzervatóriu v Bratislave. Je absolventkou odboru Teória a kritika divadelného umenia na VŠMU. Je aktívnou hudobníčkou, hlasovou pedagogičkou, príležitosťou herečkou a samozrejme milovníčkou divadla. 

Soňa J. Smolková

Patrí medzi ojedinelý druh divadelného kritika, ktorý radšej píše o pol šiestej ráno ako o polnoci. Okrem recenzií pre Pravdu, kød a Rádio_FM píše vlastné haiku a číta hrubé romány. 

Natália Jabůrková

Som rodáčka z Bratislavskej Karlovej vsi, neustále túžiaca po žití v old towne - pretože tam je všetko :‑). Na Konzervatóriu  v Bratislave som vyštudovala dramatický  a hudobný odbor a na divadelnú kritiku ma viedla láska dobám minulým a fakt, že hoci mám divadlo (najmä to tanečné) veľmi rada, herectvo ma vlastne nikdy nebavilo. Asi ako každý konzervatorista som hosťovala v divadlách, napr. divadlo Jána Palárika v Trnave, A.ha divadlo atď. Počas štúdia na VŠMU som sa rozhodla sedieť na dvoch stoličkách a popri divadelnej fakulte som študovala aj na tanečnej katedre Hudobnej a tanečnej fakulty VŠMU.  Pod týmto vplyvom som sa rozhodla venovať dejinám, teórii a kritike najmä klasického tanca, lebo ho mám  najradšej na svete. Bakalársku prácu som teda pochopiteľne písala o vzniku Labutieho jazera a diplomovku o Igorovi Stravinskom a Ruskom balete Sergeja Ďagileva.  Okrem príležitostného písania, či účasti na vedeckej konferencii som sa v minulosti venovala aj servírovaniu kávy, latte artu a od strednej školy som jednou polovičkou chansonového dua. Živí ma práca s deťmi, ale v kútiku duše dúfam, že raz by mohlo aj to písanie.  Vo voľnom čase najradšej pozerám seriály (momentálne sa neviem dočkať piatej série Game of Thrones),  pozerám balety z celého sveta, spievam si a, keď raz budem veľmi bohatá, tak budem stále cestovať. :-)

Eva Ježovičová

Barbora Jombíková

Pracuje v tíme spojených kultúrnych centier Stanica Žilina-Záriečie a Nová synagóga. Má na starosti najmä divadelný a tanečný program. V najužšom tíme festivalu Kiosk robí (ako aj ostatní) všetko. Jej systematickosť a „tabuľkovosť“ je často odrazovým mostíkom pre dramaturgické experimenty odvážnejších kolegov.

Milo Juráni

Absolvoval Environmentalistiku na UK v Bratislave a Teóriu a kritiku divadelného umenia na DF VŠMU. Je zakladajúcim členom platformy MLOKi. Okrem kritickej reflexie súčasného divadla či rekonštrukcií historických inscenácií sa zaoberá výskumom vplyvov environmentálneho myslenia na súčasné scénické umenia a ich dosahu na prírodné prostredie. Od roku 2015 pracuje v Divadelnom ústave Bratislava, aktuálne ako člen tímu Centra výskumu divadla. Dramaturgicky sa podieľa aj na výbere inscenácií pre festivaly Dotyky a spojenia a Nová dráma/New Drama.

Katarína K. Cvečková

Absolventka Teórie a kritiky divadelného umenia na DF VŠMU v Bratislave. Je spoluzakladateľkou platformy MLOKi a aktuálnou šéfredaktorkou internetového magazínu mloki.sk. Venuje sa reflexii divadla a súčasného tanca a s tým súvisiacej pedagogickej činnosti - pravidelne vedie workshopy kritického myslenia a písania o súčasnom tanci Píš ako tancujú. Päť rokov pôsobila ako odborná redaktorka v časopise kød – konkrétne o divadle, ktorý vydáva Divadelný ústav. V rámci doktorandského štúdia na VŠMU (odbor Divadelné štúdiá) sa zameriavala na aktuálne tendencie nezávislej divadelnej a tanečnej scény na Slovensku.

Lucia Korená

herečka

Miroslava Koštálová

Recenzentka, ktorá nedá dopustiť na vôňu knihy, papiera a pera. Vo voľnom čase si rada skúša divadelné kostýmy a fotí sa s rekvizitami. 

Veronika Kubanková

Čerstvý bratislavský privandrovalec, učiteľka v knižnici s pisateľskou základňou v českom Full Moon Magazine. Hudba je moja každodenná poživeň. Večne zvedavá, bez žánrového fašizmu, poteší ma metal i ambient a neprebádané zákutia obskurít internetu. Rada píšem aj o tom, čo sa mi apriori nepáči, pretože ma baví prekračovať hranice konformity. Neznesiteľné je len to, že nič nie je neznesiteľné. Písanie o hudbe nie je deprivačný komplex ani tancovanie o architektúre, ale snaha opísať zážitok z abstraktnej krajiny, v ktorej čitateľ nebol.

Petra Kupcová

Studentka na Katedře divadelních a filmových studí FF UPOL. V rámci svého studia i publikační činnosti se věnuje především ostravskému a olomouckému činohernímu divadlu.

Diana Laciaková

Prešov. Poézia. Divadlo poézie. Slovenský jazyk a literatúra. Estetika. Akademický Prešov. Bratislava. Trenčín. Dokumentárne divadlo. Ústav divadelnej a filmovej vedy SAV. Divadelný ústav Bratislava.

Lucia Lejková

Recenzentka trpiaca empatiou najmä voči nešťastným ženským hrdinkám realistickej drámy, ktoré by najradšej zachránila pred nanútenými sobášmi.

Barbora Liška

Česká teatrologička a divadlená kritička, ktorá sa venuje najmä reflexii scény súčasného tanca a performatívneho umenia.

Miroslav Lukačovič

Ani veľmi nepatrí na tieto stránky a oficiálne by mal byť skôr nepriateľom ritikov. Študuje totiž činohernú réžiu na JAMU v Brne, v ateliéri prof. Oslzlého. Kritika ho však zaujíma, pretože si myslí, že bez kvalitnej reflexie nemôže žiadny typ umenia fungovať. Keďže momentálne býva v Brne, venuje sa predovšetkým tamojšej scéne, ale nebráni sa ani slovenskému divadlu. Je členom generačnej skupiny Generace SKRZ, o ktorej pár viet na tejto stránke pozorný čitateľ určite nájde. Verí, že existuje kontextuálna pamäť, a o divadle hovorí, že ho nemá rád, tak hľadá, kde sú jeho hranice. Na JAMU režíroval Maeterlinckovu Votrelkyňu (pod názvom Příchod) a absolventský projekt – Zlatý drak (Roland Schimmelpfennig). Okrem toho spoluvytváral performatívnu monodrámu Jeden a roku 2018 asistoval veľkému J. A. Pitínskému pri projekte ´68. Po nociach momentálne číta Baumana, a tak viac riadkov nenapíše.

Martin Macháček

VŽDY BYL: divadelní fanboy, kritik i publicista, dramatik. V SOUČASNOTI PŮSOBÍ JAKO: redaktor ČT24; editor internetové verze časopisu Taneční zóna; člen činoherní komise Cen Thálie; občasný přispěvatel do Divadelních novin, časopisu A2, online platformy Pasquil a nově zahraniční dopisovatel mloki.sk; příležitostný moderátor diskusí na festivalech (např. Divadelní Flora Olomouc, Divadelní festival Kutná Hora, Palm Off Fest Praha či NORMA Ostrava). Jeho hru Storáče uvedlo v roce 2018 divadlo Stará Aréna Ostrava a poslední text Miriam Šedá se dočkal světové premiéry na Divadelním festivalu Kutná Hora 2020 těsně před velkou podzimní karanténou.

Klára Madunická

Som divadelná teoretička, historička, kritička a ako absolventka VŠMU som svojím zameraním momentálne ako jednorožec ‒ jediná svojho druhu. Pretože hoci mám rada divadlo každého typu, operu milujem zo všetkých najviac.

Kateřina Málková

Matúš Marcinčin

Náhodne okoloidúci diletant

Katarína Marková

Martina Mašlárová

Martina Mašlárová, aka Mašla. Narodená v malebnom horehronskom kraji v predrevolučnom roku 1988. Konkrétne pochádza z Brezna. Odmalička sa preháňala vrchmi nízkotatrančia, preto od roku 2009, kedy sa dočasne usadila v hlavnom meste, mierne trpí. Ako všetky ostatné mloki, aj ona je naivne presvedčená, že divadelná kritika má budúcnosť. V tejto súvislosti vyštudovala príslušný odbor na VŠMU. Zimný semester druhého ročníka strávila v Litve, kde si obľúbila najmä nonverbálne divadlo, lebo žiadnemu inému nerozumela. Za najväčšie plus svojej špecializácie považuje popremiérové rauty. Ale niekedy chodí do divadla aj len tak, pre potešenie. Keď práve neprokrastinuje, redakčne sa stará o divadelný časopis kod (konkrétne o divadle), do ktorého podchvíľou prispieva, píše recenzie pre Monitoring divadiel a príležitostne pre festivalové denníky. Je frankofónna a anglofónna, sem-tam rozumie aj iným fónom. Medzi jej záľuby patrí túlanie sa po svete, zber lesných plodov, nakupovanie kníh, ktoré nestíha čítať, amatérske kulinárstvo a mnoho iného.

Jana Mikitková

Režisérka a dramaturgička, zakladateľka festivalu Festival AMPLIÓN – Nový kabaret & pouličné umenie v Banskej Štiavnici a členka Kremnického divadla v podzemí.

Rebeka Mikušová

Alica Minar

choreografka a performerka

Miriam Kičiňová

dramaturgička

Karol Mišovic

Redakcia MLOKi

MLOKi tvorí skupina divadelných profesionálov – kritikov a kritičiek divadelného umenia. Kľúčovým projektom združenia je internetový časopis mloki.sk.

Jakub Molnár

Absolvent Teórie a kritiky divadelného umenia na DF VŠMU v Bratislave a Divadelnej dramaturgie na DF JAMU v Brne. Je spoluzakladateľom študentskej platformy Ateliér 205 a šéfredaktorom časopisu Javisko. Okrem odbornej reflexie súčasného divadla sa venuje aj praktickej dramaturgii v externých spoluprácach s viacerými divadlami na Slovensku i v Česku. Zaoberá sa taktiež dianím v oblasti ochotníckeho divadla – je pravidelným členom festivalových redakcií a odborných porôt a napísal knihu o histórii ochotníckeho divadla v Tisovci T160VEC: Premeny divadla pod Hradovou.

Matej Moško

Na strednej škole som tvoril literárne, na VŠMU prišli kritické roky a tvoriť som prestal. Momentálne ma môžete čítať na MLOKoch, na Monitoringu divadiel a občas aj v časopise kød - konkrétne o divadle. K tvorbe som sa vrátil až na konci štúdia, kedy sme v roku 2012 spoločne s režisérkou Zuzanou Galkovou pripravili v Štúdiu 12 satiru na umelecké teórie "Improvizácia na hrušky". Na jar roku 2013 sme v tom istom priestore premiérovali politický mikromuzikál "Opičí štát". Po týchto dvoch autorských textoch sme v októbri 2013 na Akadémií umení v Banskej Bystrici znova spoločne uviedli inscenáciu Fjodor a bratia (na motívy Bratov Karamazovcov napísala Nina Ivanovna Čerkes). V rokoch 2012 - 2014 som bol šéfdramaturgom internetového rádia TLIS. V roku 2016 som absolvoval dokrandské štúdium na Ústave divadelnej a filmovej vedy s témou "Od hry s performatívnym základom k umeleckému dielu." Momentálne fungujem ako tvorca na voľnej nohe. Uvádzam a pripravujem vedomostný kvíz Turban Quiz, glosátorskú show Bratislavský Kaviár a tímovú hru Game of Worlds. Vyzývam vás: Poďte sa so mnou hrať!

Braňo Mosný

Herec

Viliam Nádaskay

Viliam Nádaskay študuje piatym rokom angličtinu a slovenčinu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Recenzie publikoval v časopisoch Romboid a Vlna. Venuje sa aj vlastnej literárnej tvorbe.

Adam Nagy

študent Katedry divadelných štúdií DF VŠMU

Nora Nagyová

Nora Nagyová je divadelná vedkyňa. V súčanosti pôsobí ako doktorandka na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Zaoberá sa divadelnou scénografiou a súčasným slovenským divadlom. 

Lýdia Ondrušová

herečka, performerka, blogerka

Jana Orlová

česká teoretička umenia, poetka a performerka

Michaela Pašteková

Vyštudovala estetiku. Od roku 2005 učí na VŠVU v Bratislave, je členkou redakčnej rady mesačníka Kapitál. Posledné dva roky pôsobí v dramaturgicko-produkčnom tíme festivalu Kiosk v Žiline. 

Diana Pavlačková

Autorka je divadelnou kritičkou a študentkou doktorandského štúdia na Katedre divadlených štúdií na VŠMU v Bratislave. 

Jazmína Piktorová

herečka, choreografka a tanečnica

Juraj Poliak

výtvarník a scénograf

Zuzana Poliščák Šnircová

Cítim sa ako skutočný MLOK. Alebo možno skôr chameleón. Asi to bude tými životnými zmenami, ktorými občas všetci prechádzame. A zistila som jednu pravdu (aspoň si to myslím) - divadlo je naozaj veľmi zvláštna inštitúcia a ešte zvláštnejšia je tá, ktorá sa divadlom zaoberá. Ešteže stále existujú rozprávky, aspoň tam sa človek môže nachvíľu schovať. A vďaka bohu za dobrý čaj, ten vie veľmi povzbudiť.

Eva Priečková

tanečná umelkyňa, aktuálne doktorandka na JAMU v Brne členka o.z. mimoOs, PLaST a Falošný pohyb facilitátorka pohybového vzdelávania Beeing flow

Tomáš Procházka

Ján Ptačin

scénograf, svetelný dizajnér, architekt

Alžbeta Rusnáková

Keď práve neprednášam na kurze alebo nepíšem skautskú príručku, píšem o divadle. V prirodzenom prostredí som v Prešove a jeho okolí.

Dominika Široká

Lucia Šmatláková

Richard Sťahel

Filozof Richard Sťahel sa špecializuje na sociálnopolitickú a environmentálnu filozofiu, v rámci ktorých skúma vzájomnú podmienenosť ekonomických, sociálnych, politických a environmentálnych kríz v antropocéne a ich spoločenské dôsledky. Na túto tému napísal desiatky vedeckých statí a štúdií. Je spoluautorom vedeckých monografií Environmentální devastace a sociální destrukce (2016) a Človek, sloboda a vlastníctvo vo filozofii raného novoveku (2015) a autorom publikácie Pojem krízy v environmentálnom myslení (2019). V rokoch 2015 – 2019 bol šéfredaktorom časopisu Philosophica Critica a od roku 2019 pôsobí vo funkcii riaditeľa Filozofického ústavu SAV v Bratislave.

Elégia Štrbová

Miro Švoňava

Je absolventom kulturológie na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. Venuje sa PR a produkcii kultúrnych podujatí a festivalov. Spolupracoval s Divadelným ústavom, Goetheho inšitútom a portálom Akutálne.sk. Prispieval do časopisu KØD, Salto a do mnohých festivalových denníkov.

Zuzana Timčíková

Vedecká pracovníčka na Ústave divadelnej a filmovej vedy CVU SAV. Zaujíma ju predovšetkým tvorba nezávislých divadiel a popri vedeckej činnosti sa príležitostne venuje aj recenzovaniu. Okrem mloki.sk občas prispeje recenziou aj do časopisu Kød či pre Monitoring divadiel na Slovensku.

Dominika Uhlárová

Martina Ulmanová

Tamara Vajdíková

študentka Katedry divadelných štúdií DF VŠMU

Bohunka Vaňková

Autorka je študentka odboru Dejiny a teória divadelného umenia na VŠMU v Bratislave.

Jaro Viňarský

tanečník, choreograf a performer, zakladateľ o.z. SKOK!

Silvia Vollmannová

divadelná režisérka

Adéla Vondráková

Česká kritička a teatroložka. Po absolutoriu na pražské DAMU se začala věnovat zejména dvěma oblastem: současnému anglicky psanému dramatu a loutkovému divadlu. Působí mimo jiné i jako redaktorka časopisu Loutkář.

Alžbeta Vrzgulová

Veronika Zajacová

Michaela Zakuťanská

Je absolventkou divadelnej dramaturgie na Vysokej škole múzických umení. Už počas štúdia sa aktívne venovala dramatickej tvorbe a doteraz má na konte viac ako desiatku divadelných hier, dramatizácií či hier pre deti a mládež. Jej texty si pravidelne nachádzajú cestu na javiská divadiel alebo znejú z rozhlasového éteru. V roku 2013 spoločne s režisérkou Júliou Rázusovou založili Prešovské národné divadlo, zamerané najmä na tematiku malomesta a napätie medzi východom a západom, v ktorom pôsobí aj ako dvorná dramatička.

Eli Zuborová

Autorka je študentkou magisterského stupňa Teórie a kritiky divadlelného umenia na bratislavskej VŠMU.

Miroslav Zwiefelhofer

divadelný kritik