Píš, ako tancujú 2024
Chceš preniknúť do sveta súčasného tanca, získať nové pohľady a širšie kontexty? Zdokonaliť sa v analytickom a kritickom myslení, diskutovaní a písaní o súčasnom umení? Skús to s MLOKmi na festivale Kiosk 2024!
Siedme vydanie workshopu kritického myslenia a písania (nielen) o tanci sa uskutoční v termíne 25. – 28. júla 2024 počas žilinského festivalu Kiosk. Program budú opäť tvoriť prednášky z oblasti teórie súčasného tanca a umenia performancie, kritické tvorivé semináre, analytické diskusie aj praktická pohybová časť. Workshopom budú sprevádzať teatrologičky a kritičky Katarína K. Cvečková, Jitka Pavlišová, Diana Pavlačková, súčasťou programu však budú aj teoretička a kritička Barbora Liška, choreograf, tanečník a performer Tomáš Janypka a ďalší. (Detaily budú upresnené po zverejnení festivalového programu.)
Pre koho je workshop určený?
Workshopu sa môžu zúčastniť študenti a študentky aj absolventi a absolventky umenovedných odborov vysokých škôl zo Slovenska a Česka. Prihlásiť sa môžu aj účastníci a účastníčky predošlých ročníkov workshopu. Počet miest je obmedzený, konkrétne zloženie workshopovej skupiny preto určí lektorský tím na základe vyplnených prihlášok. Uzávierka prihlášok je 10. júla 2024.
Účastnícky poplatok za workshop je 15 eur (detaily o spôsobe úhrady dostanú vybraní účastníci a účastníčky po uzávierke prihlášok). Účastník/čka si zároveň hradí permanentku na festival Kiosk za zvýhodnenú cenu priamo na mieste v prvý deň festivalu. Ubytovanie pre účastníkov a účastníčky počas celého trvania festivalu hradí organizátor.
Ako sa prihlásiť na workshop?
Stačí vyplniť tento formulár.
Prípadné otázky píšte na: workshop@mloki.sk.
Workshop z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Kto sú MLOKi?
MLOKi tvorí skupina divadelných profesionálok a profesionálov. Venujeme sa kritike divadla a súčasného tanca, dramaturgii, spolupracujeme s divadelnými festivalmi či inými kultúrnymi organizáciami a inštitúciami. Kľúčovým projektom združenia je internetový časopis mloki.sk, ktorý je už viac ako desať rokov etablovaným priestorom pre reflexiu súčasného umenia (obzvlášť v rámci domácej divadelnej a tanečnej scény). Od roku 2018 organizujeme workshopy kritického myslenia a písania o súčasnom tanci pod názvom Píš, ako tancujú. Doteraz bolo zrealizovaných 6 workshopov, okrem žilinského Kiosku aj na festivaloch Česká taneční platforma a NuDanceFest. Viaceré účastníčky a účastníci workshopu sú dnes už etablovanými autorkami a autormi, ktorí píšu nielen pre mloki.sk, ale publikujú aj v ďalších slovenských a českých médiách.
Lektorky a lektor workshopu
Katarína K. Cvečková je spoluzakladateľkou kultúrneho spolku MLOKi a súčasťou redakcie časopisu mloki.sk. Venuje sa divadelnej kritike a reflexii súčasného tanca a s tým súvisiacej pedagogickej činnosti. Pravidelne spolupracuje aj s Platformou pre súčasný tanec na mapovaní a kritickom reflektovaní súčasného tanca na Slovensku prostredníctvom projektu Tanečná sezóna. V rámci doktorandského štúdia na Katedre divadelných štúdií DF VŠMU sa venovala výskumu aktuálnych tendencií nezávislej scény na Slovensku.
Jitka Pavlišová pôsobí na Katedre divadelných a filmových štúdií Univerzity Palackého v Olomouci, kde sa zameriava na výskum tanca a pohybovej performancie. Je kurátorkou tanečno-performatívneho programu mezinárodného festivalu Divadelní Flora Olomouc. Momentálne je hlavnou riešiteľkou vedecko-výskumného projektu Transkulturálne identity tela v súčasnom tanci a performanci na frankfurtskej Hochschule für Musik und Darstellende Kunst.
Diana Pavlačková sa venuje reflexii divadelného umenia a súčasného tanca. Absolvovala doktorandské štúdium na Katedre divadelných štúdií DF VŠMU. V minulosti sa zúčastnila viacerých workshopov Píš, ako tancujú a dnes je stálou členkou kultúrneho spolku MLOKi a bývalou redaktorkou internetového časopisu mloki.sk. V súčasnosti pôsobí ako šéfredaktorka časopisu kød – konkrétne o divadle.
Barbora Liška sa venuje divadelnej a tanečnej kritike, je spoluzakladateľkou časopisu CEDIT. Zaoberá sa vzdelávaním prostredníctvom performatívneho umenia. Zaujíma ju relativizácia nepriepustných hraníc medzi teóriou a praxou a ich zámerné prepájanie ako aj hľadanie súvislostí medzi myslením a telesnosťou.
Tomáš Janypka je autor a performer, ktorý sa pohybuje v oblasti fyzického divadla, tanca a súčasnej klaunérie.
Festival Kiosk
Kiosk je prehliadkou diel slovenskej nezávislej divadelnej a tanečnej scény. Dramaturgia sa zameriava na rôzne formy súčasného umenia a obzvlášť na diela a projekty, ktoré originálnym spôsobom riešia aktuálne obsahy umenia a spoločenských problémov. Nejde o prezentáciu overenej kvality, ale o objavovanie okrajových foriem, ktoré vzdelávajú a prinášajú nóvum pre tvorcov i divákov.
Vzdelávaciu sériu kritického myslenia a písania (nielen) o súčasnom tanci sme začali v roku 2018. Odvtedy sme zrealizovali 6 workshopov Píš, ako tancujú. Výsledkom každého z nich boli aj texty účastníčok a účastníkov. Nájdeš ich v odkazoch nižšie.
Píš, ako tancujú 2023
Výstupy účastníčok a účastníkov workshopu
- Ela Brotková: V (NE)KOMPLEXNOSTI BYTIA
- Elena Dusíková: Spoločenská dražba ľudského života
- Michaela Gádošiová: Maľba vytvorená priamo pred našimi očami
- Eva Kopecká: Stratená v útočisku
- Adam Nagy: Udupaná – vzpriamená hrdá žena
- Barbora Schönová: Tancujúce spomienky
- Dominika Šošková: Na uzdravenie sa nemusíme ponárať do liečivých prameňov, stačí do vlastného vnútra
- Alžbeta Vakulová: Keď je divák stalkerom
Barbora Liška: When Bodies Matter – Principy dramaturgie orientované na tělo a tělesnost (videozáznam)
Lektorky a lektor workshopu
Katarína K. Cvečková je spoluzakladateľkou kultúrneho spolku MLOKi a šéfredaktorkou časopisu mloki.sk. Venuje sa divadelnej kritike a reflexii súčasného tanca a s tým súvisiacej pedagogickej činnosti. Pravidelne spolupracuje aj s Platformou pre súčasný tanec na mapovaní a kritickom reflektovaní súčasného tanca na Slovensku prostredníctvom projektu Tanečná sezóna. V rámci doktorandského štúdia na Katedre divadelných štúdií DF VŠMU sa venovala výskumu aktuálnych tendencií nezávislej scény na Slovensku.
Jitka Pavlišová pôsobí na Katedre divadelných a filmových štúdií Univerzity Palackého v Olomouci, kde sa zameriava na výskum tanca a pohybovej performancie. Je kurátorkou tanečno-performatívneho programu mezinárodního festivalu Divadelní Flora Olomouc. Momentálne je aj hlavnou riešiteľkou vedecko-výskumného projektu Transkulturálne identity tela v súčasnom tanci a performanci na frankfurtskej Hochschule für Musik und Darstellende Kunst.
Diana Pavlačková sa venuje reflexii divadelného umenia a súčasného tanca. Absolvovala doktorandské štúdium na Katedre divadelných štúdií DF VŠMU. V minulosti sa zúčastnila viacerých workshopov Píš, ako tancujú a dnes je stálou členkou kultúrneho spolku MLOKi a bývalou redaktorkou internetového časopisu mloki.sk. V súčasnosti pôsobí ako šéfredaktorka časopisu kød – konkrétne o divadle.
Barbora Liška sa venuje divadelnej a tanečnej kritike, je spoluzakladateľkou časopisu CEDIT. Zaoberá sa vzdelávaním prostredníctvom performatívneho umenia. Zaujíma ju relativizácia nepriepustných hraníc medzi teóriou a praxou a ich zámerné prepájanie ako aj hľadanie súvislostí medzi myslením a telesnosťou.
Juraj Korec je choreograf, tanečník a pedagóg súčasného tanca a tanečnej improvizácie na VŠMU. Tvorí pod značkou Yuri Korec & Co., pod ktorou uviedol tituly d-BODY-m (2017), Sólo nielen pre jedno telo (2018), Nesólo (2018), Habibi 2196-18 (2018) alebo Sapiens Territory (2020). Festivale Kiosk uvedie jeho najnovší projekt Vystaviť sa telu 2: Ne-činnosť.
Píš, ako tancujú No. 5 (Kiosk 2020)
Výstupy účastníčok a účastníkov workshopu:
- Ivana Hlubinová: Kiosk 2020 No.2: Patológie dnešného stavu
- Amálie Bulandrová: Jak se píše a tancuje na Kiosku?
- Tomáš Baňacký: KIOSK – „Za vzniknutú situáciu sa vám ospravedlňujeme“
- Simona Baková: Plodné atribúty úzkosti
- Tomáš Moravanský: Neodčarovaná krajina
- Kristína Šimková: KĽÚČ K PERCEPCII (AJ)
TANEČNÉHO DIVADLASÚČASNÉHO TANCA - Veronika Verešová: strata/kolaps/konečnosť/prehliadanie/odovzdanie/fikcia
- Adam Nagy: Menu ako od Michelinského kuchára
Jitka Pavlišová: Otázky o súčasnom tanci (videozáznam)
Píš, ako tancujú No. 4 (Kiosk 2019)
Výstupy účastníčok a účastníkov workshopu:
- Jakub Molnár: Takmer sme na ňu zabudli
- Barbora Forkovičová: Cesta kolem mého pokoje
- Simona Baková: rozhovor s Petrom Gondom
- Juraj Bako: Questions for dance 4
- Klaudia Klembarová: Zavrite oči, o chvíľu Zem zanikne!
- Lucia Galdíková: Kreativita izolovaného komika
- Albina Feofilaktova: Mezi niterností a angažovaností
- Iva Heribanová: Imprese na druhou
- Diana Pavlačková: rozhovor s Yurim Korcom
- Ivana Hlubinová: rozhovor s Jurajom Mitrom
- Diskusia Kiosk -2: Vyhoreli sme, či nie? (videozáznam na fb)
Ekológia v tanci. Milo Juráni o scénických umeniach a ekológii (videozáznam na fb)
Píš, ako tancujú No. 3 (NuDanceFest 2019)
Výstupy účastníčok workshopu:
- Diana Pavlačková: Kontrastné podoby vojny
- Lucia Galdíková: Pulzovanie živočíšnych tiel
- Ivana Hlubinová: Momentum ako podnet k zdieľanej energii
- Klaudia Klembarová: #sledujmojufaloš
Seminár na tému konceptuálny tanec (videozáznam na fb)
Píš, ako tancujú No. 2 (Česká taneční platforma 2019)
Výstupy účastníčok a účastníkov workshopu:
- ČTP 2019 – 1. deň (No. 1) – Hrnčířová, Hlubinová, Forkovičová, Pavlačková
- ČTP 2019 – 1. deň (No. 2) – Baková, Klembarová, Melišíková, Molnár
- ČTP 2019 – 2. deň (No. 1) – Baková, Pavlačková, Hlubinová, Melišíková
- ČTP 2019 – 2. deň (No. 2) – Klembarová, Hrnčířová, Forkovičová, Molnár
Píš, ako tancujú (Kiosk 2018)
Výstupy účastníčok a účastníkov workshopu:
- Simona Baková: Obzretie sa za odvahou festivalu KioSK 2018
- Jakub Molnár: S víziou neustupovat mnohohlasom
- Renata Jurčová: Iné uvažovanie
- Ivana Hlubinová: Očami nového, zainteresovane nezainteresovaného diváka
- Miroslav Lukačovič: KIOSK – Stánok pre vyvolených
- Pavlína Šmatláková: PLI
Workshopy Píš, ako tancujú z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.