MLOKi
NonSENs noci svätojánskej, Túlavé divadlo (fotoarchív festivalu)
NonSENs noci svätojánskej, Túlavé divadlo (fotoarchív festivalu)

Tretia senecká kultúrna jeseň

Heslo tretieho ročníka Slnečného festivalu v Senci odrážalo chuť priniesť kultúru do všetkých kútov mesta. A tak sa počas dvoch septembrových dní (8.-9.9.) v meste rozpútala kultúrna smršť. Organizátori zaplnili každý kút divadlom, hudbou a hrami. Celé podujatie s podtitulom Festival pouličného a bábkového divadla bolo určené hlavne rodinám s deťmi, avšak jeho všestrannosť oslovovala aj iné skupiny návštevníkov.

Program bol rozdelený na niekoľko kategórií, návštevník si tak mohol vybrať z bohatého hlavného a sprievodného programu, alebo z tzv. organizovaného a verejného. Ráno ste mohli byť v amfiteátri, cez obed na námestí a večer v kultúrnom dome. Mohli ste hrať stolné hry, prezerať si výstavy obrazov a inštalácií, mohli ste sa pohybovať v rytme latino hudby alebo si čítať z knižky. Festival ponúkal nepreberné množstvo aktivít a zážitkov. Snaha organizátorov priniesť do mesta čo najviac, však pôsobila mierne kontraproduktívne. Ani pri najväčšej snahe si človek nemohol pozrieť to „najzaujímavejšie“, čo hlásali letáky, pretože to jednoducho nestihol. Z môjho pohľadu by stačilo menej možností a lepšie uchopenie dramaturgie. Kratučký festival svojím preplnením pôsobil, akoby mu chýbala koncepcia. Bolo jasné, že organizátori chcú ukázať veľa rôzneho, ale medzi jednotlivými podujatiami chýbalo akési spojivo a bližšie vysvetlenie, prečo práve toto a takto. Chaotická dramaturgia festivalu ale bola prekrytá príjemnou atmosférou, zaujímavými inscenáciami a chutným jedlom.

Slnečný festival sa primárne zameriava na detského diváka, preto aj väčšina inscenácií bola venovaná tejto cieľovej skupine. No našlo sa aj zopár výnimiek. Teatro Tatro prinieslo do Senca alternatívny príbeh o Červenej čiapočke, na ktorom sa pravdepodobne viac bavili dospelí ako deti. Chytľavá hudba, inšpiratívne a miestami aj trochu desivé masky a stret rôznorodých rozprávkových postavičiek spravili zo známeho príbehu humorné defilé. Svojskou interpretáciou románu Alexandry Salmely 27 čiže smrť robí umelca pod názvom Hrdinka na 5 zaujali študenti z Katedry bábkarskej tvorby VŠMU. Interpretka a zároveň autorka konceptu inscenácie Juliana Svítková predviedla zaujímavú prácu s priestorom a objektom, pričom sa jej podarilo vniesť do príbehu špecifický humor a nadhľad. Inscenácia Loutková Faust Inscenace divadelnej dvojice Zuzana Smolová & Peter Gaffney bola určená pre staršie deti. Dvojica bábkohercov rozohrala upravený zmodernizovaný príbeh o Faustovi, ktorý bol pretkaný odkazmi na iné hry, aj iné postavy (hrobári z Hamleta), ktoré mu dodali humorný charakter. Najviac však na inscenácii zaujali bábky vytvorené zo surového dreva, ktoré boli opracované len tak, aby predstavovali konkrétnu postavu s jej pokrivenou morálkou. Medzi top inscenácie pre dospelých jednoznačne patrila NonSENs noci svätojánskej Túlavého divadla. Nočná hodina a otvorené priestranstvo parku s altánkom prispelo k hravej atmosfére celého predstavenia. Humorne ladené výstupy, jednoduchosť a skratkovitosť Shakespearovho príbehu priniesli uvoľnenie a stali sa príjemnou záverečnou bodkou za celým festivalom.

Senec má našliapnuté k zaujímavej jesennej kultúrnej akcii. Festival by mohol byť vyplnením chvíľkovej prázdnoty medzi koncom letných festivalov a začiatkom divadelnej sezóny. No mal by si predovšetkým ujasniť, pre koho chce byť prínosom, koľko aktivít chce do mesta priniesť. Či chce byť iba lokálnym festivalom pre svojho diváka, alebo sa chce stať platformou pre väčší okruh kultúry chtivých jedincov.

Zuzana Poliščák Šnircová

Absolvovala odbor Teória a kritika divadelného umenia na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Je členkou a spoluzakladateľkou zoskupenia MLOKi. V rámci svojej profesie sa zaujíma hlavne o divadlo pre deti a mládež. Od roku 2012 pracuje v Divadelnom ústave v Bratislave, kde spolupracovala na viacerých projektoch (napr. Europeana photography, Google arts and culture, Prolegomena dejín slovenského divadla, Zlatá kolekcia slovenského profesionálneho divadla). Momentálne pôsobí ako manažérka výstavníckej činnosti. Venuje sa aj recenzovaniu, napr. pre Monitoring divadiel alebo časopis kød – konkrétne ø divadle.