MLOKi
Train Theatre: The Cubes Circus, Izrael (zdroj: festival Cirkul'art)
Train Theatre: The Cubes Circus, Izrael (zdroj: festival Cirkul'art)

Cirkul’art – sobota pod šapitó

Víkendové dopoludnia v Medickej záhrade patria predovšetkým rodičom a ich ratolestiam, aj preto organizátori festivalu Cirkul´art odštartovali druhý festivalový deň programom pre najmenších divákov.

Kocka v kocke

Sobotu v cirkusovom stane otvorili Train Theatre s inscenáciou The Cubes Circus. Bábkové divadlo pre najmenšie deti s prvkami pantomímy a cirkusu sa už stihlo predstaviť aj na festivale Bábkarská Bystrica. Izraelské duo Nir Landa a Rotem Goldenberg predviedlo choreograficky presné a vizuálne atraktívne predstavenie, ktoré zaujalo predovšetkým prácou s rekvizitami. Celou inscenáciou sa nesie motív kocky. Tento tvar majú všetky objekty a kostýmy, ktoré dvojica animuje, vrátane milého detailu – kockatých červených klaunských nosov. Kocka sa logicky dostala aj do názvu inscenácie.

The Cubes Circus zaujme najmä situačne. Nikdy nie je vopred jasné, akým ďalším spôsobom bábkoherci využijú na prvý pohľad jednoduché „škatuľové“ bábky. Zdanlivo obyčajná kartónová škatuľa sa šikovnými pohybmi zmenila na hada, vtáka, tuleňa či žabu.

Nešikovnosť klaunom svedčí

Hlavný program pod rozhorúčeným šapitó pokračoval tradičnou klauniádou v podaní La Bella Tour. Komediálna klaunská revue zo Španielska stavila na osvedčenú typológiu a konanie komediálnej dvojice, klaunskú estetiku a cirkusové disciplíny.

Za sprievodu tradičných cirkusových melódii predvádzajú protagonisti starú školu klaunských čísel, akými sú točenie tanierov na tenkej tyči, gag so šľahačkovou tortou či vypointovaný trik s umelou kvetinou, striekajúcou na obeť vodu. Nechýbala ani silová akrobacia a žonglovanie s rovnováhou na hojdačke tzv. korean plank.

Mimoriadne vydarený gag predviedol klaun na kolieskových korčuliach, večne strácajúci rovnováhu, ktorý chaoticky, no zároveň obratne kľučkoval so šľahačkovou tortou pomedzi naľakané obecenstvo.

Vitajte na palube Air Acorbatic

Vrcholom druhého festivalového dňa sa stalo predstavenie The Loser(s) uznávanej českej novocirkusovej formácie Losers Cirque Company. Na motívy básne Osudový tieň vznikol originálny tanečno-divadelný projekt s prvkami akrobacie, ekvilibristiky v sprievode naživo komponovanej hudby.

Scénický tvar pozostáva z tanečných sekvencií plynule prechádzajúcich do kontaktnej akrobacie. Krehká choreografia tanečnice sa príchodom akrobatov mení a jej telo sa stáva lietajúcou rekvizitou. Pohybové umenie osviežuje improvizovaný stand up zabávača a hudobníka Ondreja Havlíka, alias En.dru, ktorý predstavením sprevádza ako letuška. Havlík priamo na mieste tvorí aj hudbu a zvukové kulisy inscenácie. Okrem „hlasovej akrobacie“ – beatboxu a jeho samplovania, ovláda zároveň niekoľko hudobných nástrojov súčasne.

Napriek tomu, že mimoriadne nasadenie performerov v spojení s originálnymi gagmi a hudbou sprievodkyne palubou lietadla zatienilo posolstvo inscenácie do úzadia, diváci očakávajúci dychberúci zážitok z umenia akrobacie si prišli na svoje. 

Miro Švoňava

Je absolventom kulturológie na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. Venuje sa PR a produkcii kultúrnych podujatí a festivalov. Spolupracoval s Divadelným ústavom, Goetheho inšitútom a portálom Akutálne.sk. Prispieval do časopisu KØD, Salto a do mnohých festivalových denníkov.