MLOKi
Strange Comedy, Kanada, USA (zdroj: festival Cirkul'art)
Strange Comedy, Kanada, USA (zdroj: festival Cirkul'art)

Cirkul’art – nedeľa pod šapitó

Nedeľa zavŕšila program festivalu Cirkul´art v Medickej záhrade. Festival však pokračuje večernými predstaveniami v Starej tržnici.

Prišiel aj kúzelník

Nedeľný dopoludňajší program naštartovala kanadsko-americká komická dvojica Jason McPherson a Shelly Mia Kästner. Hlavnými hrdinami ich estrády je dvojica – kúzelník a jeho horlivá asistentka. Počas hodinu trvajúcej šou si divák užije niekoľko nevšedných skečov. Nechýba tradičné miznutie predmetov, pokus o hypnózu, žonglovanie či magické a bezbolestné oddeľovanie rúk a nôh. A k tomu niekoľko bravúrne pripravených a zvládnutých krátkych scénok, ako napríklad súboj s imaginárnym partnerom, flamenco „trojnohej“ asistentky, či výstup trpasličej šansoniérky. Vrcholom inscenácie je však McPhersonovo balansovanie na rola-bola. Všetky spomenuté disciplíny zvládajú protagonisti jednoduchými, no do detailov prepracovanými trikmi za perfektnej súhry hudobnej dramaturgie.

Majster rovnováhy

Slovenským divákom predstavil svoju šou aj francúzsky žonglér Fred Teppe. Vo svojej burleske s názvom Tuiles dokáže počas celého predstavenia prekvapovať stále novými možnosťami žonglovania s predmetmi bežnej potreby. Teppe divákom predvádza, ako sa zabaviť s obyčajnou kempingovou stoličkou a niekoľkými loptičkami. Stojan na sušenie bielizne sa v rukách zručného žongléra mení na lietajúce stvorenie a prázdne obaly od zemiakových lupienkov sú zrazu ideálnymi rekvizitami pre zábavu. Finále žonglérskej exhibície patrí balónikom a loptám, ktoré akoby zavesil na neviditeľný povraz. Teppe ich necháva pomocou vlastnoručne vyrobených ventilátorov levitovať v priestore. A keď performer rozpojí kábel elektrického napájania, svet sa dostane opäť do normálu.

Detská fantázia, ktorá búra múry

Úplný záver víkendovej časti Cirkul´artu zavŕšila najnovšia inscenácia už známeho novocirkusového zoskupenia Losers Cirque Company.

Hlavnú postavu v inscenácii, na ktorej spolupracoval známy režisérsky tandem Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka, alias SKUTR, stvárňuje iba osemročný Kryštof Unger. Mladý šampión v gymnastike však už v prvej akrobatickej situácii obecenstvo presviedča o tom, že dokáže kontrovať svojim dospelým kolegom.

Réžiséri inscenácie ale ponechávajú vyvážený priestor aj ďalším performerom. Celok je vyvážený a Unger na seba nestrháva prebytočnú pozornosť, hoci jeho vek k tomu zvádza. Spoločne s (mužskou) päticou Losers Cirque Company sa ponorí do sveta detskej fantázie a hry, v ktorej postavy nakreslené kriedou na múr ožívajú, aby chlapca sprevádzali raz po džungli plnej rozmanitých šeliem, inokedy ich fantázia zavedie na divoký západ.

Walls and Hadbags sa principiálne drží kombinácie scénického rozprávania a párovej akrobacie. Performeri okrem vlastných tiel pracujú s drevenými lavicami, s ktorými vytvárajú prekážky pre parkour, animujú koruny stromov, stavajú mrakodrapy či vytvárajú múr.

Losers Cirque Company priniesli sviežu, humornú inscenáciu bez zbytočného sentimentu a s jasným posolstvom. Mladý hrdina dokázal bratislavským divákom, že ľudská fantázia dokáže vyčarovať správnych priateľov a nezabudnuteľné dobrodružstvá nech ste kdekoľvek. 

Miro Švoňava

Miro Švoňava

Je absolventom kulturológie na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. Venuje sa PR a produkcii kultúrnych podujatí a festivalov. Spolupracoval s Divadelným ústavom, Goetheho inšitútom a portálom Akutálne.sk. Prispieval do časopisu KØD, Salto a do mnohých festivalových denníkov.