V najnovšom pokračovaní divadelného sitkomu www.narodnycintorin.sk presviedča televízny producent, že ponuka sa riadi tým, čo si žiada divák. Jeho slová žiaľ nútia k zamysleniu sa nad otázkou, či sa i najnovšia martinská premiéra riadila dopytom. Tvorcovia sa totiž maximálne odklonili od predošlých častí a glosujú najmä súčasnosť.
Životné i posmrtné osudy osobností národnej histórie, ktoré sa snažia ubrániť svoje miesta posledného odpočinku pred výstavbou diaľnice, sa ocitli v úzadí. Dominujú vtipy a veršovačky na súčasné spoločensko-politické témy zaodeté v nedbalom estrádnom šate. Problematickým je najmä obsah novej časti sitkomu, v ktorom absentuje jasná téma. Autorský a režijno-dramaturgický tandem Dodo Gombár a Róbert Mankovecký rozohráva na malej ploche hneď viacero zápletiek. V úvode nastolia lyrickú atmosféru sólovým výstupom Eleny Maróthy-Šoltésovej (Zuzana Rohoňová) citujúcej autobiografické dielo o smrti svojich detí. Sugestívny tragický tón však vzápätí prerušia náhlym strihom a zmenou nálady. Šoltésová si osuší slzy a všetko vypovedané označí za chvíľkovú jarnú sentimentalitu, po ktorej okamžite nasledujú komické výstupy zo záhrobného života.
Jadrom deja inscenácie je návrat nezvestnej primátorky do sveta živých a spomínaný príchod postavy producenta. Pátranie po Primátorke (Nadežda Vladařová) ozvláštnené autentickou vsuvkou z televíznych novín slovenskej komerčnej televízie a príchodom „skutočného“ redaktora síce pridáva inscenácii na exkluzivite a ponúka priestor na paródiu politikov či investigatívnosť televízneho spravodajstva, no bez ďalšieho využitia ostáva iba nepodstatnou pozlátenou odbočkou. Po nej prichádza producent Pavol Palkuliak (Ján Jackuliak), aby odpočívajúcich dejateľov nalákal na účinkovanie v reality show. Jeho výstup, podobne ako spravodajská vsuvka, čerpá najmä z faktu, že ide o televízne známu tvár. Jackuliak v pohybovo náročnej scéne však veľmi rýchlo vyčerpá seba i tému, ktorú na javisko priniesol a po niekoľkých gagoch a piesni náhle odchádza. Postavy ostávajú zaskočené nezrozumiteľnými udalosťami, divák náhlym koncom.
Napriek efektným ozvláštneniam majú najväčší komediálny potenciál predsa len situácie, dialógy a vzťahy hlavných hrdinov. V hereckom prejave dominujú predstavitelia pätice zosnulých dejateľov Marek Geišberg, Zuzana Rohoňová, Daniel Žulčák, Kamila Antalová a Dominik Zaprihač, ktorí nadväzujú na osvedčenú karikatúrnu štylizáciu predošlých častí. Avšak osudy a osobitosti reálnych postáv, ktoré sú ich predlohami, stoja v úzadí natoľko, že by v danom príbehu mohli byť jednoducho zamenené kýmkoľvek. Akoby už nešlo o nich, ani o pôvodný problém výstavby diaľnice. Rozohrali sa nové zápletky, ktoré však ostávajú nielen nedopovedané, no nedarí sa im ani vybudovať napätie a nedočkavosť po rozuzlení. Aj preto ponuka, s akou prišli tvorcovia štvrtej časti komediálnej série z Národného cintorína, dokáže uspokojiť dopyt iba vo veľmi malej miere.