MLOKi

Prieniky 2024: Nezačínať od nuly

Bratislavské bábkové divadlo (BBD) sa vrátilo na svoju domovskú adresu na Dunajskú ulicu. Po komplikovanej a zdĺhavej rekonštrukcii budovy má znova dôstojné podmienky na tvorbu. Nezačína však od nuly. Aj v dekáde, v ktorej sa trikrát sťahovalo do náhradných priestorov, tam vznikli inscenácie, ktoré boli žiadané na slovenských aj zahraničných festivaloch. Do provizórnych podmienok boli ochotní prísť pracovať generačne i poetikou rôznorodí renomovaní divadelníci a divadelníčky. A to bol originálny dramaturgický kľúč nultého ročníka medzinárodného festivalu bábkarského umenia Prieniky – program tvorili diela takých umelcov, ktorí za posledných desať rokov naštudovali inscenácie aj v BBD.

Katarína Aulitisová využíva od nástupu do funkcie umeleckej šéfky kontakty, ktoré získala počas svojej viac než tri desaťročia trvajúcej kariéry. Pod jej umeleckým vedením vznikli v BBD inscenácie jej rovesníkov (Buchty a loutky), ale aj najmladších reprezentantov českého bábkarstva (Jakub Maksymov), inscenácie umelcov, ktorí kladú dôraz na hlasovú techniku (Jiří Adámek Austerlitz), aj tých, ktorí sa vyjadrujú pohybom (Eliška Brtnická). Ako riaditeľka festivalu zostavila program z diel týchto a ďalších hosťujúcich tvorcov a tvorkýň. Jeho hlavným zámerom bolo prezentovať, ako do bábkového divadla prenikajú postupy iných divadelných druhov, technologické, hudobné či tanečné inšpirácie a že toto prúdenie je obojsmerné.

BBD chce byť divadlom pre všetky vekové kategórie, a to nielen prostredníctvom rodinných inscenácií, ktorých estetické a obsahové kvality obohacujú aj sprevádzajúcich rodičov a pedagógov, ale i ponukou pre násťročných. Dokazujú to aj tri premiéry, ktoré boli súčasťou festivalu. Ahoj, som Bábkač! je sympatickou celosúborovou „putovačkou“ divadlom, kde prostredníctvom nápaditých bábkarských výstupov, scénok a miniatúr v réžii Aulitisovej predstavujú návštevníctvu všetky priestory divadla od šatne až po riaditeľňu. Je to atraktívna forma a exkluzívna príležitosť, ako sa dostať aj do zákulisia. Pre mladšie obecenstvo pribudla do repertoáru variácia známej rozprávky. V spracovaní dramatika Víta Peřinu je Snehulienka a sedem trpaslíkov vtipným príbehom, do ktorého sa zamotajú aj exotické zvieratá a cesta za šťastím je tu kľukatá, no úspešná. Režisérka Michaela Homolová naštudovala komornú marionetovú inscenáciu, poctivo bábkarskú, ktorá je typickým rodinným kúskom. Do ponuky divadla pribudlo aj niečo priamo pre násťročných. Eliška Brtnická, predstaviteľka českého prúdu nového cirkusu, tu pripravila inscenáciu Cez okraj o tom, ako sme počas pubertálneho dozrievania mozgu a hormonálneho systému hnaní do krajných a riskantných situácií.

Konštatovanie o širokej vekovej škále publika platí aj pre festival Prieniky. Deťom ponúkal napríklad workshopy vedené hercami a herečkami zo súboru a pozoruhodné interaktívne divadelné projekty BábkoviskoKočovná herňa aj vynikajúcu inscenáciu Komodo z Divadla Lampion v Kladne. Naštudoval ju režisér Jakub Maksymov s výtvarníčkou Olgou Ziębińskou – tím, ktorý v BBD pripravil ChronoškriatkovVodníčka a v slovenských divadlách naštudoval dovedna už štyri inscenácie. Dôkazom ich talentu a veľkej tvorivosti je, že každá mala vlastný inscenačný princíp a výtvarnú poetiku a ani jedna z nich sa nepodobá na kladnianske Komodo. Je to inscenácia, ktorá rehabilituje často nadužívanú interaktivitu v inscenáciách pre deti. V tomto prípade nejde o falošné otázky, triviálne zadania ani manipuláciu s dieťaťom vyvolaným na javisko. Interakcia je tu organickou súčasťou premyslenej koncepcie a nepotláča samotný príbeh. Deti sediace okolo kruhového priestoru sú súčasťou diania a vo vybraných momentoch priamo, každé s rovnakou šancou zapojiť sa, vykonávajú úlohy spojené s cestou malého Petra na ostrov, kde žije najväčší jašter na svete – komodský drak. Scéna počas celého predstavenia prekvapuje ďalšími a ďalšími umne technologicky aj výtvarne príťažlivo vymyslenými časťami, vďaka ktorým je cesta na ostrov dobrodružná aj vtipná.

Večerný program pre dospelých búral pretrvávajúci mýtus o tom, že v bábkových divadlách sa hrá iba pre škôlkarov. Režisér Jiří Adámek Austerlitz realizoval v BBD inscenáciu pre deti Hugov svet. Na festivale sa prezentoval dielom We are the power (vymítání diktátora podle Pussy Riot), ktoré realizoval so svojim združením Boca Loca Lab a s Brno Contemporary Orchestra. Dielo – skladba pre tri ženské hlasy a inštrumentálny sprievod – je inšpirované vystúpením punkovej skupiny Pussy Riot v moskovskom Chráme Krista Spasiteľa, ktorým protestovala proti návratu Putina do prezidentského úradu. Trojica performeriek bola zatknutá, odsúdená a dve z nich boli väznené na Sibíri. Už to nie sú Máša, Oľga a Irina, ale Kaťa, Naďa a Marija, ktoré v aktuálnych politických pomeroch evokujú ruskú kultúru. Tri české herečky viachlasne prespievavajú ich príbeh. Vzniká tak pôsobivé hudobné politické dielo, ktoré pripomína odvahu, obetu aj vizionárske varovanie troch žien.

Výrazný zjav európskej bábkarskej scény je Slovinec, ktorý študoval aj na DAMU v Prahe, Matija Solce. Je to talentovaný, pohybovo aj hudobne disponovaný bábkar s veľkou schopnosťou improvizácie. Pre BBD naštudoval inscenáciu Deduško a na festivale sa predstavil koncertom a dvoma ďalšími inscenáciami. Monodráma Psí život je typickou ukážkou jeho tvorby – nápaditá bábkarská práca, humor, bezprostredný prejav, schopnosť komunikácie s publikom. A k tomu silná téma. Inšpiroval sa reáliami Československa v období krátko pred druhou svetovou vojnou a životom Karla Čapka. Vidíme úryvky z psieho života Dášenky, ale aj „psieho“ života Karla Čapka, ktorý zomrel „včas“ a tak ho neodvliekli do koncentračného tábora ako neskôr jeho brata Josefa. Výnimočným zážitkom bol aj kabaret folk-elektronickej hudby zoskupenia Fekete Seretlek, ktorého je Matija Solce členom. V tomto multidruhovom diele Exit prepája objektové a tieňové divadlo, prácu s projekciou a svetelným dizajnom s vynikajúcimi inštrumentálnymi výkonmi pätice performerov. Aj tu je badateľná dramaturgická práca – ide o originálny prístup k dielam Hansa Christiana Andersena.

Bratislavské bábkové divadlo otvorilo svoje zrekonštruované priestory umelecky veľkolepo – rovno niekoľkodňovým medzinárodným festivalom. Bude zaujímavé sledovať, aký dramaturgický kľúč zvolia pri organizovaní prvého ročníka, či si festival nájde svoje miesto v kultúrnej ponuke Bratislavy, ale aj ako sa v kontexte slovenského bábkarstva bude deliť o pozornosť s Bábkarskou Bystricou.

Prieniky 2024
Nultý ročník medzinárodného festivalu performatívneho umenia
27. septembra – 2. októbra 2024, Bratislava

Odborné korektúry: Katarína K. Cvečková
Jazykové korektúry: Anna Zajacová

Lenka Dzadíková

Absolventka odboru teória a kritika divadelného umenia na DF VŠMU v Bratislave a doktorandského štúdia na tej istej fakulte. Pracuje ako dokumentátorka v Divadelnom ústave. Od roku 2021 je členkou platformy MLOKi. Venuje sa súčasným podobám aj histórii bábkového divadla a divadla pre deti a mládež. Spolupracuje na výskumných projektoch, venuje sa recenzistike v tlači, na webe aj v rozhlase.