MLOKi

Magický svet v cirkusovom šapitó

Predstavenie Majster a Margaréta z dielne Teatra Tatra odštartovalo 11. ročník festivalu Nová dráma/ New drama. V cirkusovom šapitó na Tyršovom nábreží čakala divákov nevídaná iluzionistická show plná prekvapení. Ocitli sme sa v magickom priestore, v inej realite. Niekto by síce mohol namietať, že s Bulgakovovým románom nemá divadelná adaptácia veľa spoločného, ale ako deklamujú jej autori v sprievodnom bulletine „s pomocou Bulgakovovou rozprávajú nádherný príbeh, kde láska je skutočná, vypĺňa priestor medzi Nebom a Peklom a trvá až za hrob.“

Originálna predloha plná fantazijných prvkov a obsahujúca rôzne témy je ako stvorená pre divadelné laboratórium Teatra Tatra. Aj neskúsený divák mohol v ich šapitó zakúsiť fundamentálnu divadelnosť, kúzlo divadla. Trojhodinové predstavenie ubiehalo neuveriteľne rýchlym tempom. Sparťanské podmienky na sedenie v podobe drevených lavíc síce otestovali odolnosť divákov, ale keď vydržali niekoľkohodinové predstavenia diváci v Dionýzovom divadle, môžeme aj my. (Popravde, pohodlné kreslá v kamenných divadlách otupujú zmysly a pozornosť.) Inscenácia Majster a Margaréta prekypuje javiskovou kreativitou. Ponúka nevídanú a v slovenskom divadle aj ojedinelú syntézu hudobnej, výtvarnej a dramatickej zložky. Scéna je síce jednoduchá, výtvarne však zvládnutá na výbornú (je zrejmý rukopis výtvarníka Františka Liptáka). Okrem hercov využili tvorcovia aj bábky, pomocou ktorých znázornili epizódy s Pilátom a Ješuom. Hudba Andreja Kalinku kvalitatívne v ničom nezaostávala a výrazne prispela k dynamike inscenácie. Herci, vybraní zrejme z toho najlepšieho, čo naše divadlá ponúkajú, stvárňujú viacero postáv súčasne a vďaka  neustálym premenám a strihom držia diváka v ustavičnom strehu. Režisér Ondrej Spišák výborne využil osobnostné vlohy a herecké danosti protagonistov. Lepšieho Kocúra v podobe Milana Ondríka, ktorý tak autenticky dokázal priasť, že mal človek až chuť zobrať si ho po predstavení domov, si nemožno ani predstaviť. Či Lukáša Latináka v postave Direktora a Doktora. Povedzme si pravdu, kto zo slovenských hercov dokáže lepšie gúľať očami? Nikto.

Zaradiť inscenáciu Teatra Tatra do programu Novej drámy bola výborná voľba. Takto by divadlo jednoducho malo vyzerať!

No items found

Martina Borodovčáková

Narodená v Calexcity, najprv fascinovaná a zahĺbená do výtverného umenia, neskôr vďaka častým návštevám Divadla Andreja Bagara v Nitre okúzlená aj divadelným umením. Vynaliezavá povaha Vodnára však prevážila a na prahu dospelosti sa rozhodla študovať gréčtinu a latinčinu (p.s. doteraz sa čuduje, ako sa jej štúdium podarilo skončiť). Napokon ju dobrodružný duch priviedol na Divadelnú fakultu VŠMU a bolo rozhodnuté. Momentálne sa venuje prekladu Senecových tragédií a inscenáciám antických hier v súčasnosti. Vo voľnom čase rada rožširuje svoje jazykové znalosti a ešte radšej cestuje a fotí.