MLOKi

Laura Genčúrová: Je burina len burinou?

Text vznikol ako výstup workshopu Píš, ako tancujú 2024.

17. ročník festivalu Kiosk sa zameriaval na tému „Invázie“. Podtitul „blízke stretnutia“ nadväzoval na vzťahy, ktoré sa prostredníctvom invázie formujú, a ktoré nemusia so sebou niesť len deštrukciu či násilné vniknutie do usporiadaného prostredia, ale môžu nás obohatiť o nové perspektívy. Nasledujúce performancie a akcie okrem nosnej témy festivalu, komunikovali aj tému individualizmu, ktorá sa ako k spoločnosti a kultúre vzťahuje napríklad k životnému prostrediu.

„Blízke stretnutia“ zastrešovali aj niekoľko menších performatívnych akcií. Príkladom je tzv. mediálna trans-druhová špekulácia Evy Vozárovej a Fera Király s názvom Strojovia a agenty podľa rovnomennej knihy Josefa Kelemena. Cieľom umeleckej dvojice bolo predstaviť rastliny, ktoré vnímame ako invazívne a nazývame ich „burinou“. Rastliny, ktoré dokážu prežiť všade, a dokonca sa vedia pretlačiť aj cez každú škáru v chodníku. Pred budovou VŠDS práve takto cez betón vyrastajú rôzne druhy rastlín, k nim kriedou na chodník dobrovoľníčky napísali ich jednotlivé názvy a číselný údaj predstavujúci metabolizmus rastlín. Už neboli len burinou, ale s konkrétnym názvom sa spojili aj ich iné funkcie ako napríklad liečivé účinky, ktoré väčšina z nich má. V súčasnosti je diskurz environmentálneho žiaľu nastavený hlavne skrz dystopickú predstavu budúcnosti, kedy ľudský druh vyhynie. Király a Vozárová sa pýtajú, či práve vďaka týmto rastlinám a ich prispôsobeniu sa akýmkoľvek náročným podmienkam, budeme schopní prežiť. Posthumanistickým uvažovaním nám ozrejmujú, že záchranu z tejto blížiacej sa kataklizmy môžeme nachádzať aj v rastlinných druhoch, ktorých kvality často prehliadame.

V rámci festivalu bolo možné zhliadnuť diela, ktoré sa okrem globálnych problémov zameriavali aj na introspektuálne poznávanie vlastnej identity s konfrontáciou k spoločenským konvenciám. Sóla Lonesome Cowboy od Tomáša Janypku a Girevik od Romana Škadru sú sondou do štúdie vlastného tela, sily a maskulinity. Obaja performeri sa snažia vymedziť voči zaužívaným štruktúram v spoločnosti. Janypka skúma vlastnú maskulinitu v konfrontácií s očakávaniami spoločnosti prostredníctvom reflexie vyblednutého archetypu, Škadra v Girevikovi ukazuje možnosť chybovať v žánre nového cirkusu aj napriek dokonalej fyzickej a sile a tréningu.

Janypka pomocou rôznych štylizovaných póz ilustroval pop-kultúrny obraz kovboja. Identita, s ktorou vstupoval na scénu pôsobí ako vyblednutá spomienka – čo dotváral aj biely priestor Novej Synagógy, ktorý bol v súlade s Janypkovým kostýmom. Jeho kovboj okrem oblečenia nevlastní nič a aj z neho sa neskôr vyzlieka. Obnažuje sa od archetypu, ale aj od predstavy maskulínneho muža. Škadra zasa na scéne po celý čas manipuluje s tridsiatimi železnými kettlebellmi a predstavuje svoje telo v rôznych namáhavých situáciách. Je fascinujúce sledovať ako s kettlebellmi narába, v jednej časti ich má „navlečené“ na chodidlách. Z bosej chôdze s kettlebellmi si obúva topánky na vyššej a vyššej platforme. Napriek ženským topánkam tu performer „nespochybňuje klasickú hypermaskulínnu auru“ – ako sa uvádza v anotácií, pretože tento prvok okrem chôdze ďalej nerozvíja. V novom cirkuse je performer hlavne nositeľom znaku, nemusí komunikovať zložité idey. Škadrov Girevik však naozaj pôsobí len ako prehliadka fyzickej sily, alternatívne sémiotické pozadie z diela explicitne nevyplýva. Avšak jeho dielo naplnilo žáner nového cirkusu, konkrétne v prepájaní tanca, zvukovej zložky (rytmická práca s keetleballs) s princípmi cirkusu.

V kontraste k sile je slabosť – tú vo svojej performancii s príznačným názvom Weak Women tematizovali Eva Priečková a Zuzana Žabková. Patriarchálna spoločnosť si vyžaduje aktívnych silných jedincov, a preto je slabosť typicky vnímaná ako niečo negatívne. Dekolonializáciu mysle od konformizmu performerky komunikujú cez pohyb a ukazujú, že priznanie slabosti, vyčerpanosti či bolesti môže viesť k transformácií vlastného existenčného stavu. Prijatie vlastnej slabosti je viditeľné v časti, keď performerky začnú vykonávať „bojový tanec“. Navonok pôsobí ako súboj, ale pohyby, ktoré vykonávajú sú pomalé a sústredené, a tak jediným bojom je kanonizácia postu nositeľky bremena. Nesúperia proti sebe, ale spolu. Akceptujú svoj stav, a preto nad ním majú kontrolu, a v tom je sila celej performancie – aj napriek tomuto stavu dokážu pokračovať. Priečková a Žabková šli od introspekcie ďalej a v tejto performancii sa im podarilo detabuizovať konvenčné vnímanie slabosti.

Tohtoročný Kiosk na mňa pôsobil ako kozmos, ktorý sa necentralizoval na jedno miesto, ale fluidne prenikal aj do samotného mesta. Bol o invázií aj o blízkych stretnutiach. Bol o ľuďoch aj o introspekcii. A bol aj o slovenských umelcoch a umelkyniach. Platforma Pinkbus so svojou drag show sa stala emblémom pre celý festival, pretože vytvorila priestor na sebavyjadrenie, kultúrnu a ľudskú spolupatričnosť a priniesla nové perspektívy na uvažovanie nad tvorbou a jej zmyslom. Obzvlášť v súčasnom politickom diskurze je práve toto mimoriadne potrebné artikulovať.

Projekt workshopu Píš, ako tancujú 2024 z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.