V auguste 2021 sme absolvovali mesačnú rezidenciu Radikale nonverbale (podporenú organizáciou flausen+), počas ktorej sme sa nedohovárali, nereflektovali umeleckú činnosť v rozhovoroch a nevymieňali si feedback v rámci skúšok ani mimo nich. Naopak, na rezidencii v Novej Cvernovke sme sa rozhodli, že feedback a každodenný protokol bude jej súčasťou. Zaujímalo nás, čo sa touto kultúrnou praxou časovo štruktúrovaného rozhovoru a reflektovania v našom umeleckom procese zmení. Výseky z denných protokolov predstavujú pohľad do našej umeleckej činnosti v rámci rezidencie Recycling embodiment, kde tréning, jedlo, práca na projekte a vzájomná starostlivosť majú rovnakú relevanciu.
Deň 3
8:30-9:30 Warm up, 30 min. – individuálne, 30 min. spolu, hlas
9:30-10:30 Trasenie, hudba Steve Reich: Drumming I, II,III
10:30-10:45 Freestyle pohyb
10:45-11:30 Raňajky: pšenová kaša, datle, orechy, figy, mokka, banán, kefír, espresso, kardamóm, škorica
11:30-12:30 Pozerať a „spolu-hýbať sa“ s Tacho Tinta: Cultural Drag
12:30-13:30 Trikrát 20 min. Audiodescripcia tanečného kusu/sekvencie
Pozície: Opis pohybu z televízora – preklad opisu do pohybu – dokumentácia
Diela: She legend (Jüngst/Rykena), Umzug in eine vergleichbare Lage (Artmann&Duvoisin), Noriaki mori (Charlotte Brohmeyer)
13:30-14:00 Cool-down
14:00-xy Feedback dňa; snack; Film Ivana Gergoleta Dancing with Maria
Ranný warm-up, na čo mám chuť? Baby moves, naťahovanie. Triasť vnútro tela, orgány. Počas trasenia čeľusť nechám visieť, môžem uvoľniť panvu a nechať mnou pretekať zvuky a energiu. Nastáva dvojitá imitácia, samotná performancia (Cultural Drag) sa pohráva so stratégiami apropriácie. Napodobňovanie pohybov a polôh, ktoré neovládame, nepoznáme. Vzniká pocit sympatie a blízkeho vzťahu s performujúcimi – jednosmerná výmena? Telesné a aktívne prepojenie s umeleckým kusom. Diletantizmus? Kto chce, aby jeho dielo bolo „recyklované“ a „samplované“? Televízor v telocvični. Hýbeme sa „s“ a náš pohľad je uprený na obrazovku. Fókus-pohľad. Pohyb kamery, vznikajú medzery, nevidíme všetkých performujúcich v zábere. Medzera ako miesto freestylu alebo postávania a čakania? Zvukový opis – popis diela alebo zápas s časom a schopnosťou, niečo ako športové komentovanie, redukcia v slove, rytmus reči a pohybu. Čo je tu precíznosť, nemožnosť? Nutný tréning a opakovanie prekladu obrazu do slova. Moc slova. Niečo medzi zábavou a frustráciou.
Poznámky: mitmachen – robíme s, spoluúčastnime sa; mitsein – byť s, spolubytie, aktívna výmena; Verantwortlichkeit – zodpovednosť – byť schopná odpovedať, re-agovať, Agency; Resonanz.
Deň 9, sneží
8:30-9:30 Warm up, 30 min. – individuálne, 30 min. Qi Gong spolu
9:30-10:30 Trasenie, hudba: Osho Shaking
10:30-10:45 Freestyle
10:45-11:30 Raňajky: ovsená kaša, datle, orechy, figy, mokka, jablko, kefír, espresso, kardamóm, škorica
11:30-12:10 Pozerať simultánne spolu-tancovať, napodobňovať, preberať – Jüngst/Rykena: She legend
12:10-13:30 Atmosféra diela Umzug in eine vergleichbare Lage (Artmann&Duvoisin), zvuková jam session s dielom, pohyb, kamera, mikrofón
13:30-14:00 Cool down
16:00-18:00 Feedback/ako sa máme?; večera: „Eintopf“
19:00 Julia Nitschke – ZOOM Lecture PEOPLE SUCK BUT ITS OKAY BECAUSE CATS
FilmWernera Herzoga Nomad: In the Footsteps of Bruce Chatwin
Radosť z opakovania jedného pohybu v Qi Gongu, iný tok myšlienok. Počas trasenia čeľusť nechám visieť, môžem uvoľniť panvu a nechať mnou plynúť zvuky a energiu. Trasiem hlasom, strácam časti tela, vlasy, kožu. Figuratívne charaktery She legend, preberanie telesnosti performeriek je energizujúce, sila a superschopnosti sa prenášajú na mňa. Voľnosť v rezonovaní s Umzug in eine vergleichbare Lage a s našimi zvukovými mašinami, radosť z napodobňovania pohybu našich kolegýň, fókus na ramená. Je možné vidieť referencie s týmto kusom? Pokiaľ je možná transformácia?
Napodobňovanie ako:
– humor, paródia, zosmiešnenie;
– mimikry, inkognito, kamufláž;
– učenie sa vecí, pohybov;
– zblíženie, spojenie.
Bez zvuku a textu videa zaniká obsah diela. Sprostredkovávame len akúsi formu. Únava. Bruce Chatwin rád napodobňoval ľudí z príbehov, ktoré rozprával. Werner Herzog opisuje vo filme situáciu, ako napodobňoval jednu dámu v komunikácií s pôvodným obyvateľom Austrálie. Napodobňoval ju údajne celým telom.
Deň 18
8:30-9:30 Warm up, 30 min. – individuálne; 30 min. Qi Gong spolu
9:30-10:30 Trasenie, bez hudby
10:30-10:45 Freestyle
10:45-11:30 Raňajky: pohánková kaša, datle, orechy, figy, mokka, jablko, tvaroh, espresso, škorica
14:00-14:30 Videohra Just Dance/napodobňovanie choreografií z videoklipov
14:30-15:30 Samostatne s performanciami Cultural Drag, She legend, Umzug in eine vergleichbare Lage
15:30-16:00 Zdieľanie individuálnej práce
20:00-xy MFK Bochum zinscenuje talkshow, ktorá sa udeje po premiére, „recyklované stelesnenie (embodiment)“, aké dojmy máme my a aké diváčky a diváci.
Trasenie sa bez hudby, dych bol prítomnejší. Po vnorení sa do priestoru a vlastného tela je na záver zahriatia pekné vás opäť vidieť a hýbať sa s vami. Z „fiktívnej“ talkshow bolo zrejmé, že na scéne bolo veľa televízorov, diváčky a diváci sa prechádzali po priestore a hýbali sa s nami či s televízormi. Hlavné témy boli spolubytie, rezonancia tiel z obrazoviek s telami pred nimi a ako robiť niečo, čo nevieš. Divák Herbert ocenil obložené misy s jedlom a atmosféru, ktorú MFK vytvorili. Helga nevedela, na čo sa vzťahujú performerky, nevšimla si performancie vysielané na obrazovkách, necítila sa však ani nútená byť aktívnou v priestore.
MFK Bochum ďakuje PlaST-u za podporu a piestor a umelkyniam za poskytnuté videozáznamy performancií.