MLOKi

#svadbujeme

Ešte donedávna som bola vo veku, keď sa moji rovesníci ešte neženili/nevydávali. Ale dnes… V každom prípade, vtedy ma pravidelne zvykla prepadnúť obrovská chuť ísť na svadbu. Prejsť si všetkými tými trápnosťami a priznávam, najmä sa bez výčitiek vytancovať na hity ako Dlouhá noc. Divadelné zoskupenie Prvý plán vytvorilo priestor pre ľudí s podobnými potrebami, a to v podobe imerznej inscenácie Fake It Till You Make It.

Ilúzia reálnej svadby prichádza ešte pred začatím predstavenia. Po zakúpení lístkov divák dostane e-mail, v ktorom ho nevesta Katka (Zuzana Jankowska) nielen pozýva na svadbu a vysvetľuje pravidlá večera, ale už ho oslovuje rolou, ktorú bude počas hostiny zastávať. Tvorivý tím si tak už dopredu pripravuje divákov na spoločnú hru na svadbu. Bez pritakania svadbovým stereotypom by bol totižto tento večer utrpením. Napr. také opakovanie hesla: „Polievka je málo slaná,“ môže vzbudiť dva typy reakcií, ktoré majú najvýstižnejšie pomenovanie v angličtine – „guilty pleasure“ alebo „cringe“. Teda buď pôžitok, za ktorý sa cítite trochu zahanbene, alebo zhrozenie. Fake It Till You Make It ponúklo práve možnosť brať takéto zvyky s odstupom. Nepremýšľať nad nimi a zapojiť sa do ich priebehu. Tvorivý tým pracuje s humorom, ktorý je postavený na hromadení stereotypov a ich nadužívanie v spojitosti s nadhľadom prináša onen vtipný efekt.

Jednotlivé povinné kroky svadobnej hostiny sa tvorcovia snažili zdynamizovať tancujúcou obsluhou, ktorá privádzala humor do krajných foriem. Ak si však myslíte, že to znamená možnosť vyhnúť sa small talkom s ďalšími svadobčanmi, nie je to pravda. Ich obsah ale (našťastie) formovali najmä účinkujúci, pousádzaní pomedzi bežných divákov. Ich zaangažovanosť do projektu možno tušiť iba podľa toho, že poznáte ich tvár. Horšie to už potom je, keď sa kamaráti-herci prišli tiež iba pozerať a vy celý večer čakáte na ich výstup.

Popritom, ako sa odohráva večera, postupne sa aj rozuzľuje životný príbeh hlavných postáv. Diváci už od začiatku dostávajú náznaky, že niečo nie je v poriadku. Je jasné, že sobáš týchto dvoch ľudí nie je vyvrcholením dlhoročného láskyplného vzťahu. Prezrádzajú to nielen klebety pri stoloch, ale aj správanie ženícha (Juraj Hrčka) a náznaky v príhovoroch jeho rodičov, ktorí doteraz počítali s inou nevestou. Všetko vyvrcholí záverečným príchodom práve druhej nevesty. Dominika Žiaranová v svadobných šatách a značne podgurážená alkoholom naruší rituál čepčenia kričaním do megafónu. Vypointovaním sa tvorcovia snažia o určitý hlbší odkaz v podobe otázky súčasného instantného šťastia. Účinkujúci si navzájom vykričia pravdy, skutočné názory o sebe navzájom a na svetlo sveta vyjdú aj ich tajomstvá (prevažne vzťahové). Ak sme počas hostiny súcitili s nešťastným ženíchom, že sa musel vzdať svojej skutočnej lásky, len aby splatil dlhy, sme na omyle – vyhovuje mu to. Ak ľutujeme nevestu, že jej bohatí rodičia vyplatením ženíchových dlhov splnili jej sen o svadbe, tiež sme na omyle – vie o tom a vyhovuje jej to. Inscenačnému tímu sa tak podarilo dovtedy na štýl telenovely ladený príbeh zreálniť a ponúknuť nečakaný záver. Nie je to rozprávka a nikto nie je nevinný. Veď aj na naozajstných svadbách ide najmä o hranie rolí, v ktorých prezentujeme svoj život z tej lepšej strany.

Autori konceptu Daša Krištofovičová a Michal Belej spolu s Andrejom Šoltésom po inscenácii Vegánska apokalypsa opäť prinášajú súčasné témy, blízke najmä mladým ľuďom. Odráža sa to v Katkinej posadnutosti Instagramom, na ktorom živila ilúziu svojho vzťahu. Ako na záver večera vyplynie, iba sa doretušovala do fotiek svojho partnera s jeho bývalou snúbenicou. Vznikla tak paralela medzi jej klamlivým virtuálnym životom a fraškovitou svadbou, ktorej sme boli súčasťou.

Vo výsledku bolo Fake It Till You Make It viac o zážitkovosti, než o hĺbavejších zamysleniach. Tvorivému tímu sa podarilo najmä sprostredkovať uvoľnenú atmosféru, vďaka ktorej bolo veľmi prirodzené zapojiť sa do ich hry. Užiť si tak počúvanie klebiet, tancovať na Michala Davida a byť rád/rada, že toto nie je reálna svadba.

No items found