Asi ani zahrada | foto Pro-téza /festival autorského divadla/ (facebook)
Divadlo Kámen (ČR): Asi ani záhrada

Piata Pro-téza: Koncert (a) divadlo

Posledná inscenácia resp. performancia festivalu Pro-téza českého Divadla Kámen reprezentovala v súčasnosti pomerne obľúbenú formu divadla-koncertu. Pražský súbor využil tento inscenačný princíp netradične. čítaj viac...

Miroslav Zwiefelhofer | 15.10.2017 | Komentáre | hudobné divadlo, divadlo-koncert
Debris Company: Poses/Essencies/Traps

Štvrtá Pro-téza: Vo veku univerzálnej zmeniteľnosti hľadáme jedinečnosť

Interaktívne divadelné formy získavajú aj na Slovensku svoju popularitu i pozornosť kritickej obce práve vďaka kombinovaniu tradičných divadelných postupov a nových médií, aktívnemu zapájaniu divákovej mysle a t čítaj viac...

Jakub Molnár | 13.10.2017 | Komentáre | pohybové divadlo, interaktivita, site specific
Bitef Teatar (Srbsko): Sloboda: Najdrahšie kapitalistické slovo

Tretia Pro-téza: Som T. U. R. I. S. T. A.

Počet precestovaných krajín je dnes synonymom zárezov na pažbe.1 Medzi množstvom cestovateľských tipov, online diskusií a článkov sa n čítaj viac...

Lucia Lejková | 12.10.2017 | Komentáre | politické divadlo, turizmus, Severná Kórea, dezinformácie
festival Protéza - Židovskí herci
Teatr Żydowski (Poľsko): Židovskí herci

Druhá Pro-téza: o hľadaní identity – hereckej, židovskej, ľudskej

Teatr Žydowski vo Varšave hrá už 67 rokov, napriek tomu veľa ľudí v Poľsku ani netuší, že také divadlo u nich existuje. čítaj viac...

Zuzana Ferusová | 11.10.2017 | Komentáre | súčasná dráma, holokaust
Portugal Não é um País Pequeno
Hotel Europa (Portugalsko): Portugalsko nie je malá krajina

Prvá Pro-téza: portugalská, postkoloniálna, prednášková

„Sú spôsoby, ako si spomínať a sú spôsoby, ako si spomínať kolektívne.“ Prvé vety inscenácie Portugalsko nie je malá krajina, ktoré sa ako echo zopakujú aj v závere, nás vo svojej jednoduchosti veľmi presne n čítaj viac...

Martina Mašlárová | 10.10.2017 | Komentáre | dokumentárne divadlo, kolonializmus, MLOKizdat, Festival Protéza, Festival Protéza 2017
Divadlo Astorka Korzo '90, per. ART: Pľúca

Nadýchnite sa, lebo už nebude príležitosť

Každý partnerský vzťah v sebe nosí obavu z budúcnosti, nevypovedané otázky o jeho pevnosti, o tom, či partneri budú schopní prekonať rôzne problémy. V tom je zakorenená jeho krehkosť aj relatívnosť. Ale ak sa tie obavy začnú týkať ekologických problémov ľudstva a sveta ako otepľovanie, výrub lesov, nárast odpadu a problém triedenia, to už partnerský vzťah nadobúda charakter globálneho a aj katastrofa môže byť o to väčšia. čítaj viac...

Marek Godovič | 9.10.2017 | Komentáre | vzťahy, klimatická zmena, katastrofa
OZ Brak, Bratislava, 2017: Ruzká klazika

Nihilistická prechádzka ruskou klasikou

Dramaturg a dramatik Daniel Majling prichádza po svojom komiksovom debute Rudo (2015) s útlym súborom poviedok – parodických ponášok na klasikov ruskej literatúry Ruzká klazika. Prvou hrozbou, ktorá sa môže objaviť ešte pred čítaním, je neistota, či pôjde skutočne o verné napodobeniny ruských autorov ako Dostojevskij, Tolstoj, Turgenev, Bunin, Krylov a Čechov, o parodické texty, alebo či Majling jednoducho preberá štýl týchto autorov pre svoj vlastný cieľ. čítaj viac...

Viliam Nádaskay | 6.10.2017 | Komentáre | literatúra, Čechov, Majling, humor
Dvorana a vnútorný dvor VŠMU: Symptóm: Dieťa (koncert v obrazoch)

Symptóm: Dieťa vs. detskosť v nás

Po projektoch Babylonská veža a Shaped Songs uviedlo na konci sezóny operné duo Eva Šušková (soprán) a Peter Mazalán (barytón) ďalší zaujímavý projekt – performatívny koncert v obrazoch Symptóm: Dieťa. Východisko pre tvorcov predstavuje klavírny cyklus Roberta Schumanna Kinderszenen (Scény z detstva). Skladateľ ho svojho času opísal ako „spätné odzrkadlenie už dospelého – pre dospelých“. čítaj viac...

Nora Nagyová | 13.7.2017 | Komentáre | opera, inak, dieťa
Slovenské komorné divadlo Martin: Úklady a láska

Kde láska nemá miesto

Režisér Lukáš Brutovský sa v predpremiérovom rozhovore o Schillerovej dráme Úklady a láska vyjadril, že hru chápe ako „haváriu lásky vo svete politického cynizmu“. Tieto slová v inscenácii do bodky naplnil. Vo vysokej spoločnosti, v ktorej úsmev a cit sú len volebnou taktikou nemá skutočná emócia miesto. čítaj viac...

Karol Mišovic | 3.7.2017 | Komentáre |
Debris Company: Únos Európy

Pánové, bylo mi ctí s Vámi dnes hrát!

Spoločnosť (zdá sa) musí počas celých svojich dejín bez prestávky kolísať na zradných vlnách politických, spoločenských i hodnotových zmien. Môže sa však európska archa, ktorá v podpalubí chráni krásu, túžbu a morálne hodnoty, jednoducho prevrátiť? A čo horšie, môže ju niekto uniesť? čítaj viac...

Jakub Molnár | 14.6.2017 | Komentáre |