Dvorana a vnútorný dvor VŠMU: Symptóm: Dieťa (koncert v obrazoch)

Symptóm: Dieťa vs. detskosť v nás

Po projektoch Babylonská veža a Shaped Songs uviedlo na konci sezóny operné duo Eva Šušková (soprán) a Peter Mazalán (barytón) ďalší zaujímavý projekt – performatívny koncert v obrazoch Symptóm: Dieťa. Východisko pre tvorcov predstavuje klavírny cyklus Roberta Schumanna Kinderszenen (Scény z detstva). Skladateľ ho svojho času opísal ako „spätné odzrkadlenie už dospelého – pre dospelých“. čítaj viac...

Nora Nagyová | 13.7.2017 | Komentáre | opera, inak, dieťa
Slovenské komorné divadlo Martin: Úklady a láska

Kde láska nemá miesto

Režisér Lukáš Brutovský sa v predpremiérovom rozhovore o Schillerovej dráme Úklady a láska vyjadril, že hru chápe ako „haváriu lásky vo svete politického cynizmu“. Tieto slová v inscenácii do bodky naplnil. Vo vysokej spoločnosti, v ktorej úsmev a cit sú len volebnou taktikou nemá skutočná emócia miesto. čítaj viac...

Karol Mišovic | 3.7.2017 | Komentáre |
Debris Company: Únos Európy

Pánové, bylo mi ctí s Vámi dnes hrát!

Spoločnosť (zdá sa) musí počas celých svojich dejín bez prestávky kolísať na zradných vlnách politických, spoločenských i hodnotových zmien. Môže sa však európska archa, ktorá v podpalubí chráni krásu, túžbu a morálne hodnoty, jednoducho prevrátiť? A čo horšie, môže ju niekto uniesť? čítaj viac...

Jakub Molnár | 14.6.2017 | Komentáre |
Stories of Be-coming _ Pátranie po prvom pohybe | Foto: Lucia Kovaľová
: Stories of Be-coming _ Pátranie po prvom pohybe

Autentická výpoveď o vznikajúcom živote

Pohybová inscenácia Stories of Be-coming zachádza až k počiatkom zrodu našej individuality. Nenásilný princíp narušenia komfortnej zóny divákov, ktorý ju charakterizuje, bol pre mňa novým prístupom, než na aký som pri „interaktívnych“ inscenáciách zvyknutá. Priniesol mi inú skúsenosť. čítaj viac...

Jana Hlodáková | 7.5.2017 | Komentáre | tanečné divadlo, súčasný tanec, Nu Dance Fest 2017
vydavateľstvo Európa: Mámenia a preliezačky (Nie tak – ale tak)

Ešte jedna prešmyčka a…

Knižka Mámenia a preliezačky (nie tak − ale tak) sa prezentuje podtitulom Rýšíky a vermovačky pre dospi a detelých alebo Moríške a vyrývačky pre edit a psýchodle, či Vermoky a ryšívačky pre dite a chýledops a tak ďalej − skrátka Veršíky a rýmovačky pre deti a dospelých. Naznačuje tým, že aj dospelý čitateľ, ktorý si knihu číta s dieťaťom alebo má iba chuť sa hrať, si ju vychutná. Ako sa vraví, po smiechu býva plač. V prípade knihy Jany B. Wild po plači nasleduje smiech. čítaj viac...

Viliam Nádaskay | 4.5.2017 | Komentáre |
Stopy v pamäti | Foto: Ján Chmelík
Odivo: Stopy v pamäti

Aká hlboká je ľudská myseľ?

Prístup k téme nemal byť podľa autoriek ich vlastnou arteterapiou, ale ani racionálnym výskumom. Uchopili ju cez fyzické príznaky choroby a vložili do pozoruhodnej performancie o neohraničiteľnosti ľudskej mysle. A možno ich inscenácia pomôže aj k demystifikácii a potlačeniu množstva dezinformácií, ktoré sú s diagnózou schizofrénia spojené vďaka jej stereotypnému a nesprávnemu zobrazovaniu vo filmoch či seriáloch. čítaj viac...

Lenka Dzadíková | 26.4.2017 | Komentáre | bábkové divadlo, pohybové divadlo, performancia
WOW / Debris Company
Debris Company: WOW

... obliekanie – vyzliekanie – preobliekanie – vyzliekanie – obliekanie...

Keď sa aspoň na okamih pozastavíme a vykloníme hlavu z rútiaceho sa vlaku, všimneme si istý fenomén 21. storočia. čítaj viac...

Jakub Molnár | 19.4.2017 | Komentáre | experiment, slovenská dráma
Divadlo Jána Palárika Trnava: Ťapákovci

Keď si Ťapák, tlieskaj rukami, hola hej!

Nápis na nádhernej folklórnej výšivke „Bez Božieho požehnania, márne naše namáhania,“ ktorá visí nad scénou, je leitmotívom dedinskej rodiny, ktorú stmeľuje lenivosť a spiatočníctvo. Platia tu stáročiami overené tradície ich predkov. Idylická slovenská ľudová hudba je spätá s národnou povahou a udáva tón denným rituálom (ne)činnosti – posedávaniu na lavici, obvyklým manželským povinnostiam, posilňovaniu brucha a nie ducha, opájaniu sa alkoholom a neustálym škriepkam. čítaj viac...

Lucia Galdíková | 4.4.2017 | Komentáre | zápecníctvo, klasika, dramatizácia
Julia Haribol, Sashko Brama: Vojenské meno Rama, Divadlo Pôtoň (foto: Ľuboš Dobias)
Divadlo Pôtoň: Vojenské meno Rama

Make song, not war!

Aktuálna divadelná sezóna nie je práve najsilnejšia. Na oficiálnych aj alternatívnych scénach vládne tak trochu nuda a jediné, čo ju dokáže rozohnať, sú silné témy, ktoré reflektujú súčasnosť. V tomto smere je z čoho vyberať. Všetci cítime, že vo vzduchu visí niečo zlé.  čítaj viac...

Soňa J. Smolková | 31.3.2017 | Komentáre | vojna, Ukrajina, dokumentárne divadlo
Štúdio 12: Hlavy 21

Skúsme si sadnúť a počúvať sa

Celkovo sa nemôžem zbaviť dojmu, že tvorcovia sa nevyhli tradičnému nešváru nášho divadla. Vytvárali herecké konanie len preto, že sa u nás tak nejako nepatrí nechať hercov sedieť/stáť dlhšie na jednom mieste. Pritom len za posledných niekoľko rokov ponúklo európske divadlo niekoľko kvalitných inscenácií, v ktorých sa herci prakticky celý čas nepohli z miesta. čítaj viac...

Miroslav Zwiefelhofer | 30.3.2017 | Komentáre | mliečne zuby