Uhol_92: Folklore not war × Nech žije vojna?

Pamätajte na vojnu!

Režisérka Alžbeta Vrzgulová sa na tému vojny rozhodla pozrieť cez prizmu slovenských ľudových tradícií. Na pozadí folklórneho dedičstva skúma prieniky so súčasným svetom, ktorý je ozbrojenými konfliktami doslova zaplavený. čítaj viac...

Lucia Galdíková | 12.11.2018 | Komentáre | Folklore, vojna, tanec
Reverenda Domina, foto Radovan Dranga
Divadlo NOMANTINELS: Reverenda Domina

Kto sú tieto rehoľnice?

Za múry kláštorov bežný človek nahliadne iba ťažko. Môže sa len domnievať, čo všetko motivuje rozhodnutia mužov aj žien, aby zasvätili život službe Bohu. Ide vždy o nezištný cieľ? O oddanie sa obete, skromnosti a poslušnosti? Túto otázku si kladú aj tvorcovia v inscenácii textu Róberta Pakana Reverenda Domina v réžii Martina Hodoňa.  čítaj viac...

Eli Zuborová | 27.10.2018 | Komentáre | rehoľa, ŠTB, žena
Fakulta architektúry STU, Kotolňa: Ten, čo prežil

Spaľujúci chlad minulosti

Ten, čo prežil je ďalší intermediálny projekt Petra Mazalána. Spája klasickú činohru, performanciu, hudobné divadlo a zvukovú inštaláciu. Toto prepojenie rôznych druhov umení má spoločného menovateľa – holokaust. Celé dielo rámcuje príbeh matky dramatika Georga Taboriho, ktorej sa podarilo prežiť deportáciu, teda fragmenty z drámy Matkina guráž. Tie sa prelínajú s čítaním, hrou na klavíri, operným spevom a videoprojekciou. Výsledný dojem z tohto spolupôsobenia spôsobuje emocionálny výbuch. čítaj viac...

Miroslava Košťálová | 26.10.2018 | Komentáre | holokaust, intermédia, vizuálnosť
Bratislavské bábkové divadlo: Malá morská víla

Š. Spišák – H. Ch. Andersen 3 : 0

Sezónu Bratislavského bábkového divadla otvoril Šimon Spišák inscenáciou Malá morská víla. Svojou interpretáciou, na ktorej spolupracoval s dramaturgom Petrom Galdíkom, otvára niektoré filozofické otázky Andersenovej predlohy. Z príbehu vyňal len gro, zbavil sa vedľajších postáv a dôraz kladie na rozhodnutie Víly stať sa človekom.  čítaj viac...

Lenka Dzadíková | 22.10.2018 | Komentáre | more, bábky
Štúdio 12: Søren Kierkegaard

Dosť filozofie, málo života

Ako sa má človek vymaniť z okov fatalizmu a prijať, že sloboda existuje nezávisle od jeho vôle? Sloboda, ktorá neznamená len povinnosť voľby, ale súčasne priznáva jej ťažobu? Tieto otázky sú nosnou tézou inscenácie o živote, tvorbe a filozofii dánskeho filozofa a predchodcu existencialistov Sørena Kierkegaarda. čítaj viac...

Martina Beňová | 10.10.2018 | Komentáre | filozofia, životopisná dráma, dokumentárne divadlo
Nitra - Divadlo Andreja Bagara: Mechanický pomaranč

Rozkolísaný pomaranč

Anthony Burgess sa v románe Mechanický pomaranč, ktorý napísal v 60. rokoch 20. storočia, zaoberal budúcnosťou a tým, aký dopad môže mať na ľudí zdokonaľovanie vedy. Hlavným motívom je náprava človeka prostredníctvom modernej psychoterapie, ktorá má definitívne skoncovať so zlým správaním. V inscenácii Alexovi do hlavy nainštalujú čipy, ktoré ho majú normalizovať. Pri každom negatívnom nervovom vzruchu ho paralyzujú alebo dokonca „vypnú.“ čítaj viac...

Miroslava Košťálová | 8.10.2018 | Komentáre | násilie, dynamika, budúcnosť
Uhol_92, Venuše ve Švehlovce: vNořen

Feminizmus otevřen

S druhou sériou Handmaid´s Tale prišla inscenácia vNořen! Žijeme v dobe, keď je rovnoprávnosť mužov a žien už samozrejmosťou. Alebo nie? Inscenácia polemizuje s novou vlnou proti-feminizmu, reaguje na súčasné spoločenské témy (MeToo, esej Chimamandy Ngozi Adichie a kampaň Dior „We should all be feminists“) a zobrazuje súčasný stav spoločnosti, v ktorej sa všetko zdá byť už vyriešené. Do tejto polemiky vstupuje s otázkami, aký je skutočný stav zdanlivej reality a či sa teória o slobode nestane len ďalšou totalitou. Práve otvorené názorové impulzy sú najväčším prínosom inscenácie. čítaj viac...

Diana Pavlačková | 25.9.2018 | Komentáre | feminizmus
Divadlo Aréna: #dubček

#alexanderdubcekblizsieknam

Klimáčkov text sa snaží nazrieť do obdobia politického pôsobenia Dubčeka, nie historicky, ale s nadhľadom mladej generácie, ktorá ho pozná už iba z učebníc, fotiek či rozprávania. Ani renomovanému  dramatikovi, akým je Klimáček, sa ale snaha zblížiť  s mladou generáciou po jazykovej stránke zo začiatku nedarí. Jeho hra v úvode nehovorí jazykom mladých, aj keď sa o to pokúša. čítaj viac...

Bohunka Vaňková | 10.8.2018 | Komentáre | socializmus, Dubček, mladí
Ticho a spol.: The 24 Hour Plays

„Deň po“ v divadle?

Pri slovnom spojení „deň po“ sa každému z nás vybavia rozličné asociácie – deň po štátniciach, deň po prečítaní Pána prsteňov, deň po opici... Len málokto však tuší, že „deň po“ môže nastať v priestoroch divadla, s neznámymi ľuďmi, ale jasnými inštrukciami. Zrazu táto fráza nadobúda nový kontext, a preto je mimoriadne zaujímavé odhrnúť pomyselnú oponu a nastaviť zrak, telo a vôbec celé „psychofyzično“ dvadsaťštyrihodinovému dobrodružstvu. čítaj viac...

Miroslava Košťálová | 16.7.2018 | Komentáre |
Prešovské národné divadlo: Cesta hrdinov

Neobchádzajte Prešov

V zatiaľ oficiálne neotvorenom kultúrnom centre Stromoradie v piatok 29. júna 2018 bez účasti papalášov prestrihlo Prešovské národné divadlo pásku Ceste hrdinov od Michaely Zakuťanskej. Ide o piatu premiéru PND – divadla, ktoré rastie a dozrieva so svojimi aktuálne zhruba tridsaťročnými divákmi. Divadla, ktoré prešlo dlhú cestu od stratených Single radicals, až kým sa dostalo na Cestu (hľadajúcich sa) hrdinov. čítaj viac...

Matúš Marcinčin | 4.7.2018 | Komentáre | Cesta hrdinov SNP, ponevierači, obchvat