MLOKi

Comeback Slniečka na rukavičke?

Na konci apríla sa pestrá ponuka politickej satiry na internete rozrástla o video s názvom Slniečkar na rukavičke. Neviem, kto stojí za scenárom, dramaturgiou, réžiou, ani samotným bábkohereckým výkonom. Stránka Zomri, na ktorej facebookovom profile je video zverejnené, tieto údaje neuvádza. Môžeme však usudzovať, že ide o niekoho, kto v detstve sledoval tvorbu Slovenskej televízie. Slniečkar na rukavičke je totiž parafrázou Slniečka na rukavičke – maňušky z televíznej relácie pre deti Slniečko z 80. rokov minulého storočia. Slniečkar je zhotovený rovnako – je to roztvorená dlaň navlečená v žltej rukavici, prsty predstavujú lúče. Maňuška Slniečkara však má na tvári namiesto červených líčok bradu, fúzy a okuliare s hrubou obrubou.

Inšpiráciou pre vznik tohto minútového videa sa stalo vyhlásenie predsedu Smeru Roberta Fica, že bude v strane odmietať akékoľvek prejavy „slniečkárstva“. Jeho potenciálnym rivalom v boji o post predsedu je Peter Pellegrini, je teda možné, že narážal na neho. Autori a či autorky videa teda naspievali Pellegrinimu song, v ktorom okrem iného znie verš: „Peťo to nie je hanba, už si slniečkar.“ Dostáva aj radu, aby sa venoval rovnoprávnosti, pomoci starším, založil nadáciu a čakal výplatu od Sorosa. Podarená satira rozjasní trudnú myseľ otupenú nedostatkom živej kultúry. Keď nemôžeme sledovať progresívne trendy súčasného bábkového divadla, je tu aspoň zaujímavá práca so symbolmi slovenskej bábkarskej tvorby spred niekoľkých desaťročí.

Raťafák Plachta kandidoval na prezidenta

Ak si pamätáte Slniečko na rukavičke, iste si spomínate aj na Raťafáka Plachtu – veľkú bábku animovanú dvoma hercami ukrytými v jeho tele, pod plachtou. Jeho comeback sa odohral už v roku 2008. V rozhovore pre denník Korzár sa vtedy vyjadril: „Bol som vo veľkom marazme, útlme, nevedel som, čo ďalej. Nikto ma neobjavil, nikto ma nemal rád, upadol som do zabudnutia. Pamätala si ma iba jedna generácia. Dôležité je, že generácia, ktorá mala rada zábavu, posolstvá, úprimnosť, spontánnosť sa zobudila a títo ľudia ma vytiahli z toho prachu, v ktorom som bol.“ Video Útek zachytáva Raťafáka Plachtu, ako uteká z budovy Slovenskej televízie v bratislavskej Mlynskej doline. Video následne sprevádza text: „…našli sme ho smutného pri Dunaji, kam odišiel z tej zlej STV-ečky, kde už nie je nič a nikto neostal, len trosky… a tou on nie je! Je to šoumen a patrí ľuďom …nám… Krehkí ho prijali medzi seba ako veľkého herca… vitaj! Krehkí zachránili Raťafáka Plachtu pre ďalšie generácie.“

Krehkí (Milan Prekop a Ján Šebík) cez aktivity s Raťafákom Plachtom skúmali fenomén mystifikácie a vyjadrovali sa k politickým udalostiam. Ďalšie video reagovalo na Letné olympijské hry 2008, ktoré sa konali v čínskom Pekingu. Raťafák Plachta má ruky v putách v tvare olympijských kruhov. Aj on sa tak pridal k množstvu osobností a mimovládnych organizácií, ktoré kritizovali pridelenie práva organizovať LOH Číne, kde sústavne dochádzalo a stále dochádza k porušovaniu ľudských práv a likvidovaniu pôvodnej kultúry Tibetu. Počas konania súťaže Miss Universe Slovakia v marci 2008 zasa držal Raťafák Plachta pred budovou NTC transparent s nápisom „Každá žena je krásna“. Najväčší ohlas však mala Raťafákova kandidatúra na post prezidenta Slovenskej republiky v roku 2009 so sloganom „Raťafák Plachta – váš prezident. Naozajstná bábka“. Jeho volebný spot obsahuje zábery na hrad Devín a v kampaniach dobre znejúce slová ako sú charakter, myšlienky, spoločne, história.

Ďalšie video malo objasniť, koho hlas je na nahrávke v kauze financovania strany Smer z roku 2010. Zvuková stopa bol údajný hlas Roberta Fica a v obraze Raťafák Plachta držal slúchadlový telefón. Bol aj pri kauze Gorila, ktorá otriasla slovenskou politickou scénou na začiatku roka 2012. Spisy Slovenskej informačnej služby, ktoré prenikli na verejnosť, usvedčili politikov zo stretávania sa v konšpiračnom byte. Vo videu kráča Raťafák s malým kufríkom popod okná bytu na Vazovovej ulici v Bratislave.

Odvtedy sa už Raťafák Plachta k spoločenskému dianiu nevyjadril. Škoda. Výrazný symbol (myšlienkovo i marketingovo) nik v Slovenskej televízii po dlhé roky nevyužil, naopak – úplne (a doslova) ho zahodili. Krehkí ho aspoň na krátko znova pustili k slovu. Vtedy povedal: „Vy sa pýtate, kto je vo mne, ale ja sa pýtam, čo je vo vás.“ Nevieme, koho ruka je v bábke Slniečkara, no možno sa nás ešte opýta, čo je v nás a prinesie posolstvá hodné vysokej morálky postavičiek z relácie pre deti.

Lenka Dzadíková

Absolventka odboru teória a kritika divadelného umenia na DF VŠMU v Bratislave a doktorandského štúdia na tej istej fakulte. Pracuje ako dokumentátorka v Divadelnom ústave. Od roku 2021 je členkou platformy MLOKi. Venuje sa súčasným podobám aj histórii bábkového divadla a divadla pre deti a mládež. Spolupracuje na výskumných projektoch, venuje sa recenzistike v tlači, na webe aj v rozhlase.