Zmes kvalitnej interpretácie aj nabubrenej účelovosti

Aj napriek postupnému a potupnému prehliadaniu ekonomických potrieb sa najstaršiemu európskemu festivalu ochotníckeho divadla Scénická žatva darí odolávať nešvárom dotačných tabuliek. 97. ročník možno nepreukázal výraznejší pokrok v oblasti kompozície mizanscén, režijného uchopenia, či dynamiky obrazov. Hlavným objektom môjho záujmu sa však stal text (či prípadne jeho absencia) a jeho dramaturgická interpretácia. Tá by v mnohých prípadoch popri profesionálnych kolegoch nielenže obstála, ale niekedy by aj prevýšila ich kvality.  čítaj viac...

Jakub Molnár | 15.9.2019 | Komentáre | festival, scénická žatva, Scénická žatva 2019

CPH Stage no. 2: Krutá minulosť, efemérna prítomnosť a nevľúdna budúcnosť

Súčasťou festivalu CPH Stage je aj trojdňový medzinárodný program, ktorý má priblížiť zahraničným režisérom, dramaturgom, kritikom, riaditeľom kultúrnych priestorov a kurátorom festivalov aktuálne tvorivé tendencie na dánskych divadelných scénach. Organizátori sa tak aktívne snažia vytvoriť medzikultúrny dialóg a poskytnúť účastníkom priestor na výmenu podnetov či na vznik nových koprodukcií. čítaj viac...

Lucia Šmatláková | 11.9.2019 | Komentáre | CPH Stage, medzinárodný festival

Každý má svojho Vajdičku

Je 5. september. Divadelnú sezónu 2019/2020 môžeme v podstate považovať za zahájenú. Domáce médiá sú zahltené vynesením rozsudku o (teraz už ex) poslancovi  NR SR Milanovi Mazurekovi a tlačovou konferenciou (tiež už ex) štátnej tajomníčky Ministerstva spravodlivosti Moniky Jankovskej. Napriek tomu si pomerne zásadné miesto vydobyla správa o odvolaní riaditeľa Činohry SND Michala Vajdičku.  čítaj viac...

Miroslav Zwiefelhofer | 5.9.2019 | Komentáre | Slovenské národné divadlo, Michal Vajdička, odvolanie, MK SR, kultúrna politika

CPH Stage no. 1: Niekoľko diváckych zhíknutí, spoločenských hier i ping pongu

Medzinárodný dánsky festival CPH Stage sa od svojho založenia v roku 2013 stal etablovanou prehliadkou toho najplodnejšieho z dánskeho divadla – od The Royal Danish Theatre po spolupráce s nezávislými zahraničnými zoskupeniami, od klasickej činohry cez komédiu po experimentálne miešaniny, imerzie a digitálne performancie. Dramaturgia tohto ročníka sa zamerala predovšetkým na hľadanie nových formátov a perspektívnych žánrových kombinácií, s cieľom vyvolať u diváka nevšedný či spektakulárny zážitok. čítaj viac...

Jakub Molnár | 28.8.2019 | Komentáre | CPH Stage, medzinárodný festival
Soukromé rozhovory

Divadelní Flora vol. 3 - Je živý, je živý... Bergman je živý (miestami zombie)

V kultúrnej oblasti sa nedalo minuloročné bergmanovské jubileum obísť a pripomenulo si ho viacero divadiel, knižných vydavateľstiev a artových kín v Česku a na Slovensku. čítaj viac...

Jakub Molnár | 20.8.2019 | Komentáre | Divadelní Flora, divadelný festival, Ingmar Bergman
Prodaná nevěsta

Divadelní Flora vol. 2 - 2x študenti a jedna „postmoderna“ navyše – úprimnosť je viac ako vizuálna pompéznosť

Jednou z neopomenuteľných vlastností olomouckého festivalu Divadelní Flora je jeho neformálna a priateľská atmosféra vrátane možnosti absolvovania dlhých prechádzok mestskými parkami, cvičenia jogy, tanečných čítaj viac...

Jakub Molnár | 5.8.2019 | Komentáre |

Telesné podivnosti, ženské intímnosti

Tanečníčky a performerky Eva Priečková a Zuzana Žabková pod hlavičkou projektu Berghain duets prepojili svoje osobité poetiky a vytvorili intímnu tanečnú performanciu Bodies in trouble. Tematicky nadviazali na svoju niekdajšiu spoluprácu na projekte John Zorn v nás, v ktorom sa zamerali na kombináciu experimentálnej hudby a pohybu. čítaj viac...

Diana Pavlačková | 2.8.2019 | Komentáre | Eva Priečková, Zuzana Žabková, Berghain duets
9 Tage Wach

Divadelní Flora vol. 1 - Nové impulzy z Nemecka i objavovanie kórejského súčasného tanca

V poradí už 23. ročník olomouckého festivalu Divadelní Flora spektakulárne otvorila nemecká inscenácia 9 dní hore (9 Tage wach) divadla Staatsschauspiel Dresden v réžii Sebastiana Klinka. čítaj viac...

Lucia Galdíková | 1.8.2019 | Komentáre | festival, Divadelní Flora

Kiosk 2019, deň posledný - plánovaná opera a nenaplnený folklór

Je posledný deň a mnohí sa po oficiálnom párty-ukončení tohto ročníka (historicky prvom v Novej synagóge a nie tradične na Stanici!) už len ťarbavo kníšu v miernom vetríku nedeľňajšieho dopoludnia. Erika Fischer-Lichte by to nazvala liminálnym zážitkom. čítaj viac...

Jakub Molnár | 29.7.2019 | Komentáre | Kiosk 2019

Kiosk 2019, deň tretí – Peklo a raj

V kontexte programu celého festivalu tematizovala väčšina inscenácií/performancií skôr pôvodne plánovanú tému zasvätenia a vzdelávania. Niekedy si človek tak musel prejsť rôznymi asociáciami, aby našiel spojitosti a súvislosti s vyhorením. čítaj viac...

Diana Pavlačková | 28.7.2019 | Komentáre | Kiosk 2019