Divadlo NUDE: ANDY! to be seen

V stopách pop-artovej ikony alebo návod na úspech

Po sérii projektov Divadla NUDE, ktoré boli zamerané na ženské témy, môže námet ich najnovšej inscenácie ANDY! to be seen mierne zaskočiť. Alebo minimálne vyvolá zvedavé otázky. Prečo práve Andy Warhol? Čím môže byť obkukaná ikona pop-artovej umeleckej scény inšpiráciou pre tvorkyne z NUDE? čítaj viac...

Zuzana Timčíková | 24.2.2020 | Komentáre |
GAFFA: Negatív_eGOtrip

Cesta hlbinami ega

Zoskupenie GAFFA si vo svojej poslednej inscenácii Negatív_eGOtrip stanovilo za cieľ preskúmať rozpínavé a všetko navôkol pohlcujúce ľudské ego. Ego, ktoré príliš nehľadí na ostatných, ani na dôsledky svojich činov. Ako lepšie vyjadriť masírovanie si vlastného ega než masturbáciou? A tak sa trojica hercov – Mária Ševčíková, Peter Tilajčík a Lukáš Jurko – mechanicky preteká, kto prvý dosiahne vyvrcholenie, akoby išlo o nejakú športovú disciplínu. čítaj viac...

Lucia Galdíková | 10.2.2020 | Komentáre | Miesto M, GAFFA
Mestské divadlo Žilina: HEY! SLOVÁCI

Desať dní, tri tvorivé tímy, jedna téma

Tretia premiéra Mestského divadla Žilina v sezóne 2019/2020 bola pomerne špecifická. Hey! Slováci totiž nie je inscenácia v tradičnom zmysle slova: divadlo oslovilo dvoch mladých režisérov a jednu režisérku, dalo im k dispozícii členov svojho hereckého súboru a možnosť prizvať si na spoluprácu dramatika, dramaturga či filmovú scenáristku. Všetky tri tvorivé tímy následne vytvorili krátky javiskový tvar, pričom jedinými obmedzeniami boli téma inakosť a skúšobné obdobie trvajúce desať dní. čítaj viac...

Miroslav Zwiefelhofer | 8.2.2020 | Komentáre |
A4 - Priestor súčasnej kultúry: Manifest možností

Manifest porevolučných zlyhaní

Po intermediálnom fiktívnom dokumente Hra na budúcnosť_SF (2017) a intímnejšej performancii o podobách rôznych koncov – života, umeleckej kariéry, spoločnosti Koniec koniec (2018) sa v najnovšom diele Manifest možností Petra Fornayová odkláňa od apokalyptických prognóz a prinavracia sa do minulosti. Pohybovo, naratívne aj vizuálne sprítomňuje prednovembrové spomienky, udalosti aj konania, ktoré nasledovali po Nežnej revolúcii cez telá a slová šiestich žien rôzneho veku – neherečiek, performeriek a jednej herečky. čítaj viac...

Michaela Pašteková | 5.2.2020 | Komentáre | tanečné divadlo, performancia, dokumentárne divadlo, Nežná revolúcia
Uhol_92: Zastavení

Žiadny človek nie je ilegálny

Hoci sa inscenačná poetika kmeňových režisérov súboru Uhol_92 (Alžbeta Vrzgula a Peter Galdík) líši, v ich posledných dielach možno badať posun od intímnejších tém k úvahám nad globálnejšími problémami. Nevytráca sa však pri nich osobná zaangažovanosť a sebareflexia alebo popud k nej. Najnovšia „uhlová“ inscenácia s názvom Zastavení (réžia Alžbeta Vrzgula) sa venuje stále aktuálnej téme migrácie. čítaj viac...

Barbora Forkovičová | 24.1.2020 | Komentáre |
Divadlo DPM: (bez)mocní

(bez)mocné islandské konštelácie

Spočiatku čisto herecké zoskupenie DPM sa po inscenácii Strachopudi rozhodlo jej režiséra Mariána Amslera angažovať do pozície umeleckého šéfa. Koncom roka 2019 odpremiérovali ich druhú spoločnú inscenáciu - (bez)mocní. Súbor sa v nej pod vedením Amslera opäť pokúsil pracovať s novou formou inscenovania a často využívaný princíp koláže kratších či dlhších činoherných výstupov tentokrát doplnili aj prvky súčasného tanca. čítaj viac...

Diana Pavlačková | 16.1.2020 | Komentáre | DPM, spoločensko-kritické témy, tanečné divadlo
Prešovské národné divadlo: Jahodové polia

Nevydolované jahody

Prešovské národné divadlo v októbri 2019 odpremiérovalo novú autorskú inscenáciu – „najmenší celosvetovo uznávaný muzikál“ Jahodové polia. Autori dielo popisujú sebaironicky a s nadsádzkou, propagačnému vizuálu dominujú okrídlené jahody, jednorožce a dúhy. Na prvý pohľad sa tak zdá, že ide o akúsi paródiu na muzikál, výsmech pastelových snov, ktoré sa plnia na počkanie, či iných dobre známych klišé a gýčov. Nanešťastie, zdanie klame a výsledný tvar vlastne nie je ani muzikál, ani antimuzikál a spracovanie tém či ideí sa tiež akosi míňa účinku. čítaj viac...

Nora Ibsenova | 13.1.2020 | Komentáre | Prešovské národné divadlo, antimuzikál
Divadlo Stoka: Katastrofa

Katastrofa v z/Záhrade pozemských slastí

Hneď na úvod sa chcem dobrovoľne priznať, že recenzovanie inscenácií Divadla Stoka považujem za jednu z tých náročnejších úloh, s ktorými sa slovenský kritik v profesijnom živote môže stretnúť. Dôkazom toho je aj najnovšia inscenácia Katastrofa, ktorá mala premiéru koncom roka 2019. čítaj viac...

Miroslav Zwiefelhofer | 10.1.2020 | Komentáre | Divadlo Stoka, autorské divadlo, Blaho Uhlár
Divadlo z Pasáže: Posolstvo z inej planéty

Mimozemšťan vo svojej koži

Banskobystrické Divadlo z Pasáže už niekoľko rokov ponúka divadelný pohľad na svet akoby z inej planéty. Niet sa preto čo čudovať, že názov ich poslednej inscenácie je práve Posolstvo z inej planéty. Režisér Šimon Spišák si ako predlohu pre inscenáciu vybral poviedky Hermanna Hesseho, ktoré v sebe skrývajú rozprávkovosť a fantastiku. čítaj viac...

Marek Godovič | 27.12.2019 | Komentáre |
: T.I.T.S.: Tumor - karcinogénna romanca

(Ne)láskavá diagnóza

Tumor – karcinogénna romanca zoskupenia T.I.T.S. nesie podtitul „vizuálno-pohybová performancia venovaná chorobe 21. storočia“. Vzťah s medicínskou diagnózou je iba jedným rozmerom diela. Tým druhým je príbeh lásky, v názve definovaná romanca dvoch ľudí. Obe línie sa rozvíjajú súčasne, no žiadna nechce byť (a ani nie je) dominantnou. Záleží na nás, či sa na úvodný fyzický stret tela (Nely H. Kornetovej) s telom (Jara Viňarského) budeme pozerať ako na milostný akt alebo skôr ako na vizualizáciu bujnenia choroby – organizmus by sa tumoru chcel zbaviť, odtrhnúť sa od neho, ale nie je to možné. čítaj viac...

Michaela Pašteková | 12.12.2019 | Komentáre | performancia; súčasný tanec, Drama Queer