Modrý salón a per. ART: Morena

Jedna druhej riekla

Autorská inscenácia Morena sa zaryje pod kožu nejednému mladému človeku pred tridsiatkou a tesne po nej. Asi každému, kto okrem „obyčajne-pracovného“ života rieši svoje krátko či dlhšie trvajúce vzťahy a ich perspektívy/neperspektívy.  čítaj viac...

Bohunka Vaňková | 3.5.2019 | Komentáre |
Nitra - Divadlo Andreja Bagara: Hlava XXII

Ako chutí sloboda?

Hlavu XXII prinášajú na javisko nitrianskeho Divadla Andreja Bagara režisér Ján Luterán spolu s dramaturgom Mirom Dachom. Zamerali sa na praktiky vojenskej mašinérie, ktorá má priamy vplyv na správanie ľudí. V inscenácii môžeme nájsť paralely so súčasnosťou.  čítaj viac...

Miroslava Košťálová | 14.3.2019 | Komentáre | vojna, absurdita, človek
Slovenské národné divadlo: Štvorec

Štvorec ako nevyužitý priestor

Napriek nedostatkom inscenácie, nemožno dramaturgii divadla uprieť odvážny a netradičný výber predlohy s aktuálnymi a najmä polarizujúcimi témami. Hoci Štvorec nie je viac ako divadelný prepis filmovej verzie, na našu divadelnú scénu patrí. čítaj viac...

Barbora Gvozdjaková | 12.3.2019 | Komentáre |
HaDivadlo: Maloměšťáci

Apel jako z plakátu

Po dvou „restech“ z minulého roku uvedlo brněnské HaDivadlo svou 44. sezónu s mottem „Práce“ premiérou inscenace hry Maxima Gorkého Měšťáci, v úpravě pod názvem Maloměšťáci. Režisér Ivan Buraj tu využívá realistické drama jako prostředek kritiky antropocentrického chápání světa a zahleděnosti společnosti do vlastních záležitostí, čímž se snaží upozornit na bezohlednost vůči společnému životnímu prostředí. Zdá se však, že v tomto případě neapeluje ani tolik inscenace jako spíše její tvůrce. čítaj viac...

Barbora Kašparová | 31.12.2018 | Komentáre | HaDivadlo
Projekt Batyskaf: Want2Work

Korporácie sú nahovno

Ako korporátne poučeného (a poznačeného) diváka ma titul inscenácie Want2Work zaujal hneď na prvé počutie. Tvorcovia sa rozhodli preskúmať fenomén tzv. „bullshit jobs“, ktorý v knihe Bullshit Jobs: A Theory pomenoval antropológ David Graeber. Inscenácia Want2Work sa odohráva v administratívnej budove na Miletičovej ulici v Bratislave. Tu, v jednej z kancelárií, ktorá pravdepodobne zväčša zíva prázdnotou, sa odkryjú mnohé tajomstvá novodobej korporátnej práce. čítaj viac...

Lucia Galdíková | 27.12.2018 | Komentáre | práca, bullshit, korporácia, vykorisťovanie
Divadlo na cucky, Divadlo Petra Mankoveckého: 1993

Česi vs. Slováci

Na javisku sa stretli dva páry – dvaja mladí Česi Pavla Dostálová a Adam Joura s dvomi Slovákmi Šimonom Ferstlom a Tomášom Pokorným, a spolu s režisérkou Silviou Vollmannovou vytvorili vlastný autorský text. Ale pozor, žiadne fabulácie, herci vystupujú sami za seba. Pri tvorbe vychádzali zo svojich spomienok z detstva a dopomohli si dokumentárnym video materiálom a audio nahrávkami z tohto obdobia. čítaj viac...

Dáša Godová | 22.12.2018 | Komentáre | Československo, súboj, láska
Nové divadlo (Dom Matice slovenskej Nitra): Čarodejnice

Číre čary Nového divadla

Téma čarodejníc zvádza k očakávaniu trikov a veľkolepých divadelných premien. Spišákovo poňatie je však, naopak, veľmi prosté.  čítaj viac...

Lenka Dzadíková | 17.12.2018 | Komentáre | čarovanie, myši, Dahl
Divadlo SkRAT: Rozlúčka s pohybovým aparátom

Rozlúčka s divákom?

„Skraťáci” ukázali, že dokážu vystúpiť zo svojej komfortnej zóny a navrátiť sa k fyzickému prejavu, s ktorým zvykli pracovať dávnejšie. Tvorcovia naplnili každý z fragmentov výpoveďou o súčasnom človeku, jeho potrebách, resp. túžbach a pudovosti. čítaj viac...

Mário Drgoňa | 5.12.2018 | Komentáre |
Mestské divadlo Zlín/Divadlo Aréna: Masaryk/Štefánik

Nedotýkať sa exponátov, prosím!

Vždy, keď sa ocitnem na predstavení o historickej osobnosti, nadobúdam pocit, že sa o nej nemôžem dozvedieť tú „celú“, „naozajstnú“ pravdu. V Aréne/Zlíne sa tvorcovia i herci snažili, aby sa Štefánik s Masarykom nestali iba spomienkami zarámovanými v kabinetoch učiteľov dejepisu. Aby sme sa o nich niečo dozvedeli, musíme ich vnímať viac ako obyčajných ľudí.  čítaj viac...

Bohunka Vaňková | 3.12.2018 | Komentáre | Masaryk, Československo, Štefánik
Dezorzovo lútkové divadlo: Kráľ Ubu

O symbióze, ruských tankoch a pohlavných údoch

Fekálna fraška (ako znie podtitul inscenácie) vznikla v súlade so zámerom autora zhodiť z piedestálu všetkých kráľov, všetky vznešené tragédie a historické hry, v ktorých vystupovali, všetku honosnosť moci, ktorú okolo seba potrebovali a potrebujú vytvárať vládcovia krajín v časoch Shakespeara, Jarryho, aj Dezorzovho lútkového divadla. Autor a tvorcovia sa preto stretávajú v mnohých bodoch. Spoločným prvkom je záľuba v telesnosti, hoci je pravda, že dramatik má predsa len o čosi viac v obľube vyprázdňovanie, kým súboru sú bližšie pohlavné orgány.  čítaj viac...

Miroslav Zwiefelhofer | 28.11.2018 | Komentáre |