Divadlo X10: Kryptogram

Pamäť ako panoptikum všedností

Režisérka Silvia Vollmannová, ktorá momentálne pôsobí ako umelecká šéfka olomouckého Divadla na cucky, sa v rámci tvorby venuje najmä autorskému divadlu. V najnovšej spolupráci s nezávislým pražským DivadlomX10 však ide skôr o model klasickej činohry. Naštudovala tu menej známu hru Davida Mameta Kryptogram v novom preklade Jitky Sloupovej. čítaj viac...

Simona Baková | 16.3.2020 | Komentáre |
Nitra - Divadlo Andreja Bagara: Dom

Lorcov predsmrtný sen

Každý kto pozná Lorcovu drámu Dom Bernardy Alby vie, že ide o hru s čisto ženskými postavami. Výskyt muža na javisku, ktorého zbadáme hneď po vstupe do sály, preto predznamenáva, že nepôjde o bežnú interpretáciu príbehu o tyranskej matke väzniacej svojich päť dcér. Pre dramatičku Annu Saavedru, režiséra Mariána Amslera a dramaturgičku Marii Špalovou bola originálna Lorcova dráma len východiskovým prepojením s osudom jej autora. čítaj viac...

Karol Mišovic | 8.3.2020 | Komentáre |
per.ART: Nevďačná cudzin(k)a

Moja vlasť je cudzina

Otázku šťastnejšieho a úspešnejšieho života v zahraničí, ktorý často ponúka oveľa viac príležitostí, zvažuje mnoho Slovákov a Sloveniek aj dnes. V časoch komunizmu to však pre niektorých bola takmer otázka prežitia. Ľudia opúšťali krajinu i za cenu toho, že cesta späť neexistovala – vrátiť sa mohli väčšinou až po páde železnej opony. Divadlo túto tému reflektuje aj dnes. Mimoriadne podnetnú autobiografickú skúsenosť spisovateľky a novinárky Ireny Brežnej, ktorú spísala v knihe Nevďačná cudzinka, do divadelnej podoby pod jemnej upraveným názvom Nevďačná cudzin(k)a spracovalo združenie per.ART. čítaj viac...

Lucia Galdíková | 28.2.2020 | Komentáre | dramatizácia, migrácia
Pán Q a jeho Don Quijote
Ticho a spol.: Pán Q a jeho Don Quijote

Som idealista, no a čo?

Podľa súčasnej hry Zuzany Križkovej vznikla v divadle TICHO a spol. inscenácia Pán Q. a jeho Don Quijote, ktorej dominuje výkon Ivana Martinku. Ten stvárňuje Pána Q., rojka či idealistu dneška, bez veľkolepých gest, no sústredene a presvedčivo. Ako vyzerá don Quijote v 21. storočí? čítaj viac...

Zuzana Ferusová | 26.2.2020 | Komentáre | činohra, bábkové divadlo, Don Quijote, adaptácia
Divadlo NUDE: ANDY! to be seen

V stopách pop-artovej ikony alebo návod na úspech

Po sérii projektov Divadla NUDE, ktoré boli zamerané na ženské témy, môže námet ich najnovšej inscenácie ANDY! to be seen mierne zaskočiť. Alebo minimálne vyvolá zvedavé otázky. Prečo práve Andy Warhol? Čím môže byť obkukaná ikona pop-artovej umeleckej scény inšpiráciou pre tvorkyne z NUDE? čítaj viac...

Zuzana Timčíková | 24.2.2020 | Komentáre |
GAFFA: Negatív_eGOtrip

Cesta hlbinami ega

Zoskupenie GAFFA si vo svojej poslednej inscenácii Negatív_eGOtrip stanovilo za cieľ preskúmať rozpínavé a všetko navôkol pohlcujúce ľudské ego. Ego, ktoré príliš nehľadí na ostatných, ani na dôsledky svojich činov. Ako lepšie vyjadriť masírovanie si vlastného ega než masturbáciou? A tak sa trojica hercov – Mária Ševčíková, Peter Tilajčík a Lukáš Jurko – mechanicky preteká, kto prvý dosiahne vyvrcholenie, akoby išlo o nejakú športovú disciplínu. čítaj viac...

Lucia Galdíková | 10.2.2020 | Komentáre | Miesto M, GAFFA
Mestské divadlo Žilina: HEY! SLOVÁCI

Desať dní, tri tvorivé tímy, jedna téma

Tretia premiéra Mestského divadla Žilina v sezóne 2019/2020 bola pomerne špecifická. Hey! Slováci totiž nie je inscenácia v tradičnom zmysle slova: divadlo oslovilo dvoch mladých režisérov a jednu režisérku, dalo im k dispozícii členov svojho hereckého súboru a možnosť prizvať si na spoluprácu dramatika, dramaturga či filmovú scenáristku. Všetky tri tvorivé tímy následne vytvorili krátky javiskový tvar, pričom jedinými obmedzeniami boli téma inakosť a skúšobné obdobie trvajúce desať dní. čítaj viac...

Miroslav Zwiefelhofer | 8.2.2020 | Komentáre |
A4 - Priestor súčasnej kultúry: Manifest možností

Manifest porevolučných zlyhaní

Po intermediálnom fiktívnom dokumente Hra na budúcnosť_SF (2017) a intímnejšej performancii o podobách rôznych koncov – života, umeleckej kariéry, spoločnosti Koniec koniec (2018) sa v najnovšom diele Manifest možností Petra Fornayová odkláňa od apokalyptických prognóz a prinavracia sa do minulosti. Pohybovo, naratívne aj vizuálne sprítomňuje prednovembrové spomienky, udalosti aj konania, ktoré nasledovali po Nežnej revolúcii cez telá a slová šiestich žien rôzneho veku – neherečiek, performeriek a jednej herečky. čítaj viac...

Michaela Pašteková | 5.2.2020 | Komentáre | tanečné divadlo, performancia, dokumentárne divadlo, Nežná revolúcia
Uhol_92: Zastavení

Žiadny človek nie je ilegálny

Hoci sa inscenačná poetika kmeňových režisérov súboru Uhol_92 (Alžbeta Vrzgula a Peter Galdík) líši, v ich posledných dielach možno badať posun od intímnejších tém k úvahám nad globálnejšími problémami. Nevytráca sa však pri nich osobná zaangažovanosť a sebareflexia alebo popud k nej. Najnovšia „uhlová“ inscenácia s názvom Zastavení (réžia Alžbeta Vrzgula) sa venuje stále aktuálnej téme migrácie. čítaj viac...

Barbora Forkovičová | 24.1.2020 | Komentáre |
Divadlo DPM: (bez)mocní

(bez)mocné islandské konštelácie

Spočiatku čisto herecké zoskupenie DPM sa po inscenácii Strachopudi rozhodlo jej režiséra Mariána Amslera angažovať do pozície umeleckého šéfa. Koncom roka 2019 odpremiérovali ich druhú spoločnú inscenáciu - (bez)mocní. Súbor sa v nej pod vedením Amslera opäť pokúsil pracovať s novou formou inscenovania a často využívaný princíp koláže kratších či dlhších činoherných výstupov tentokrát doplnili aj prvky súčasného tanca. čítaj viac...

Diana Pavlačková | 16.1.2020 | Komentáre | DPM, spoločensko-kritické témy, tanečné divadlo