Nitra - Divadlo Andreja Bagara: Hlava XXII

Ako chutí sloboda?

Hlavu XXII prinášajú na javisko nitrianskeho Divadla Andreja Bagara režisér Ján Luterán spolu s dramaturgom Mirom Dachom. Zamerali sa na praktiky vojenskej mašinérie, ktorá má priamy vplyv na správanie ľudí. V inscenácii môžeme nájsť paralely so súčasnosťou.  čítaj viac...

Miroslava Košťálová | 14.3.2019 | Komentáre | vojna, absurdita, človek
Slovenské národné divadlo: Štvorec

Štvorec ako nevyužitý priestor

Napriek nedostatkom inscenácie, nemožno dramaturgii divadla uprieť odvážny a netradičný výber predlohy s aktuálnymi a najmä polarizujúcimi témami. Hoci Štvorec nie je viac ako divadelný prepis filmovej verzie, na našu divadelnú scénu patrí. čítaj viac...

Barbora Gvozdjaková | 12.3.2019 | Komentáre |
HaDivadlo: Maloměšťáci

Apel jako z plakátu

Po dvou „restech“ z minulého roku uvedlo brněnské HaDivadlo svou 44. sezónu s mottem „Práce“ premiérou inscenace hry Maxima Gorkého Měšťáci, v úpravě pod názvem Maloměšťáci. Režisér Ivan Buraj tu využívá realistické drama jako prostředek kritiky antropocentrického chápání světa a zahleděnosti společnosti do vlastních záležitostí, čímž se snaží upozornit na bezohlednost vůči společnému životnímu prostředí. Zdá se však, že v tomto případě neapeluje ani tolik inscenace jako spíše její tvůrce. čítaj viac...

Barbora Kašparová | 31.12.2018 | Komentáre | HaDivadlo
Projekt Batyskaf: Want2Work

Korporácie sú nahovno

Ako korporátne poučeného (a poznačeného) diváka ma titul inscenácie Want2Work zaujal hneď na prvé počutie. Tvorcovia sa rozhodli preskúmať fenomén tzv. „bullshit jobs“, ktorý v knihe Bullshit Jobs: A Theory pomenoval antropológ David Graeber. Inscenácia Want2Work sa odohráva v administratívnej budove na Miletičovej ulici v Bratislave. Tu, v jednej z kancelárií, ktorá pravdepodobne zväčša zíva prázdnotou, sa odkryjú mnohé tajomstvá novodobej korporátnej práce. čítaj viac...

Lucia Galdíková | 27.12.2018 | Komentáre | práca, bullshit, korporácia, vykorisťovanie
Divadlo na cucky, Divadlo Petra Mankoveckého: 1993

Česi vs. Slováci

Na javisku sa stretli dva páry – dvaja mladí Česi Pavla Dostálová a Adam Joura s dvomi Slovákmi Šimonom Ferstlom a Tomášom Pokorným, a spolu s režisérkou Silviou Vollmannovou vytvorili vlastný autorský text. Ale pozor, žiadne fabulácie, herci vystupujú sami za seba. Pri tvorbe vychádzali zo svojich spomienok z detstva a dopomohli si dokumentárnym video materiálom a audio nahrávkami z tohto obdobia. čítaj viac...

Dáša Godová | 22.12.2018 | Komentáre | Československo, súboj, láska
Nové divadlo (Dom Matice slovenskej Nitra): Čarodejnice

Číre čary Nového divadla

Téma čarodejníc zvádza k očakávaniu trikov a veľkolepých divadelných premien. Spišákovo poňatie je však, naopak, veľmi prosté.  čítaj viac...

Lenka Dzadíková | 17.12.2018 | Komentáre | čarovanie, myši, Dahl
Divadlo SkRAT: Rozlúčka s pohybovým aparátom

Rozlúčka s divákom?

„Skraťáci” ukázali, že dokážu vystúpiť zo svojej komfortnej zóny a navrátiť sa k fyzickému prejavu, s ktorým zvykli pracovať dávnejšie. Tvorcovia naplnili každý z fragmentov výpoveďou o súčasnom človeku, jeho potrebách, resp. túžbach a pudovosti. čítaj viac...

Mário Drgoňa | 5.12.2018 | Komentáre |
Mestské divadlo Zlín/Divadlo Aréna: Masaryk/Štefánik

Nedotýkať sa exponátov, prosím!

Vždy, keď sa ocitnem na predstavení o historickej osobnosti, nadobúdam pocit, že sa o nej nemôžem dozvedieť tú „celú“, „naozajstnú“ pravdu. V Aréne/Zlíne sa tvorcovia i herci snažili, aby sa Štefánik s Masarykom nestali iba spomienkami zarámovanými v kabinetoch učiteľov dejepisu. Aby sme sa o nich niečo dozvedeli, musíme ich vnímať viac ako obyčajných ľudí.  čítaj viac...

Bohunka Vaňková | 3.12.2018 | Komentáre | Masaryk, Československo, Štefánik
Dezorzovo lútkové divadlo: Kráľ Ubu

O symbióze, ruských tankoch a pohlavných údoch

Fekálna fraška (ako znie podtitul inscenácie) vznikla v súlade so zámerom autora zhodiť z piedestálu všetkých kráľov, všetky vznešené tragédie a historické hry, v ktorých vystupovali, všetku honosnosť moci, ktorú okolo seba potrebovali a potrebujú vytvárať vládcovia krajín v časoch Shakespeara, Jarryho, aj Dezorzovho lútkového divadla. Autor a tvorcovia sa preto stretávajú v mnohých bodoch. Spoločným prvkom je záľuba v telesnosti, hoci je pravda, že dramatik má predsa len o čosi viac v obľube vyprázdňovanie, kým súboru sú bližšie pohlavné orgány.  čítaj viac...

Miroslav Zwiefelhofer | 28.11.2018 | Komentáre |
Uhol_92: Folklore not war × Nech žije vojna?

Pamätajte na vojnu!

Režisérka Alžbeta Vrzgulová sa na tému vojny rozhodla pozrieť cez prizmu slovenských ľudových tradícií. Na pozadí folklórneho dedičstva skúma prieniky so súčasným svetom, ktorý je ozbrojenými konfliktami doslova zaplavený. čítaj viac...

Lucia Galdíková | 12.11.2018 | Komentáre | Folklore, vojna, tanec