Multiples v A4

Multiples (foto: Branislav Grebečí)Multiples (foto: Branislav Grebečí)Multiples (foto: Branislav Grebečí)Multiples (foto: Branislav Grebečí)

Dystopický večierok, ktorý sa uskutočnil v rámci 15. ročníka medzinárodného festivalu umenia nových médií Multiplace, sľuboval soundtrack života v postdigitálnej dobe. Trojica hudobných projektov na čele s britskou umelkyňou Gazelle Twin predostrela účastníkom viac či menej temné interpretácie tohto súčasného fenoménu.

Prevtelenie harcovníka domácej elektroniky Dead Janitor do kazetového projektu Sound Sleep ako jediné zablikalo pozitívnymi vibráciami. Jeho basové linky a jemne sa roztvárajúce mechanické kvety sa v súhre zrnitej projekcie rozvíjali do širokých plôch a nadnášali prítomných v príjemnom limbe. Elektronické stopy nasledovalo echo vokálu, ktoré pripomínalo britského Buriala. Magnetická príťažlivosť všetkých prvkov, vrátane výnimočnej projekcie, zo setu vytvárala záživnú a zároveň oddychovú záležitosť. Ani v prípade už dlho hrajúceho Branislava Findríka sa rozhodne netreba báť vyčerpania nápadov.

Efektný nástup headlinerov večera v maskách a sterilných kostýmoch normcore štýlu bol – rovnako ako celé vystúpenie Gazelle Twin – brutálnym vpádom do podvedomia účastníkov. Umelkyňa, ktorá za audiovizuálnou performanciou Kingdom Come stojí, sa v tvorbe dištancuje od adresnosti, kostýmy s maskami jej umožňujú prestúpiť hranice identity, pohlavia či druhu. Zhypnotizovanými pohybmi a mechanickým šliapaním po bežiacom páse postavy na javisku strojene s ohnutým chrbtom kráčali ako novodobí zombie. Vokály lapené v prázdnote sterilných priestorov sa naliehavo ozývali bez ozveny. Atmosféra pripomínajúca klaustrofóbiu vyľudnených obchodných domov sa intenzívne stupňovala, prázdne duše uväznené v podzemnom bludisku parkoviska v behu nasledovali žiarivý EXIT. Banálnosť a sterilitu obrazov na projekcii striedali výjavy násilia, ktoré zbagatelizované obnažovali absurditu otupenosti a bezcitnosti. Napriek skľučujúcemu pocitu, ktorý prinášala hudobná i vizuálna stránke, bola v performancii prítomná i silná túžba po prežití. Animálnosť tohto pudu nebola vyobrazená ako útek pred pomyselným levom v digitálnej džungli, ale ako úzkostlivá a rovnako závažná potreba vymaniť sa zo supermarketu s plnou nákupnou taškou. Diagnózy a filozofické názory Gazelle Twin sú výnimočne záživné, svojou tvorbou umelkyňa prináša stiesňujúci výpočet chorôb doby (post)digitálnej.

Čierny kôň labelu PAN v droneových sondách preskúmal slizké tunely a vnútrozemie elektronických plôch, z ktorých zoškraboval nánosy rôznych žánrov. M.E.S.H. priniesol zreteľný závan zahraničného smradu – špičkový koncept laparoskopického ponoru do epicentra polámaných beatov. Masívnym útokom previedol sluchové i zrakové zmysly hudobným kameňolomom i operačným počítačovým systémom a v závere sa preklopil takmer do tanečného módu.

Téma digitalizácie rezonovala v A4-ke na rôznych podujatiach ešte niekoľko dní. Jej hudobný úvod predznamenával, že v dnešnej dobe sa nevyhneme otázkam, ktoré nás každý deň tlačia v topánkach. Technická invázia, či už v stagnácii alebo v rozpuku, má na nás nezmazateľný účinok a je viac než upokojujúce, že ju dokážu hudobné talenty predostrieť s profesionálnym pochopením a originalitou.

Bibliografický záznam: Kubanková, Veronika. Multiples v A4. MLOKi - mladí o kultúre inak [online]. Bratislava: Kultúrny spolok MLOKi, 2017. [cit. 24.3.2019]. ISSN 1339-8113. Dostupné z http://mloki.sk/node/724.