MLOKi
Dni tanca pre všetkých sú zrušené
Dni tanca pre všetkých sú zrušené

Dni tanca nebudú pre všetkých, ani pre Kotlebu. Tancujte si doma. A oblečení.

Upozornenie: Tento článok okrem toho, že je otvorenou podporou Divadla Štúdio tanca, nemá žiadnu informačnú hodnotu. Jediné, čo v ňom nájdete je môj komentár k niektorým vyjadreniam ku kauze zrušeného festivalu Dni tanca pre všetkých.

Prikladám si ruku na srdce a priznávam, že na tanečné divadlo veľmi nechodím, že to nie je moja šálka kávy. Hoci, keď priložím ruku na srdce ostatným obyvateľom krajiny, musím priznať, že som videl pravdepodobne oveľa viac tanečných predstavení, než väčšina miestnych domorodcov. Prečo sa teda chcem pridať k ľuďom, ktorí by radi pravidelne prikladali ukazovák na čelo a veľavýznamne krútili hlavami nad tým, čo (ne)vykonal predseda BBSK? Pretože aj keď ma tiež nebaví pozerať sa na to, ako nahí a elasťákoví chlapi tancujú (keďže tomu väčšinou nerozumiem), určite im v tom nechcem a nemám prečo brániť. Hlavne, keď si na túto zábavku zohnali peniaze podľa platných pravidiel dotácií Ministerstva kultúry.

1. Čo to vlastne malo byť za festival?

Na úvod som si bez dovolenia dovolil prepracovať text, ktorý k (ne)blížiacemu sa festivalu vydalo Divadlo Štúdio tanca ešte pred tým, než vedeli, čo vedieť nechceli. Po jeho prečítaní budeme všetci o niečo múdrejší a budeme vedieť, čo to taký tanečný festival vlastne je. Všetky tučné pasáže som doplnil ja a všetky vyškrtnuté napísali autori pôvodnej pozvánky.

Medzinárodný festival súčasného tanca Dni tanca pre vás prichádza by prišiel s novou dramaturgickou líniou, vďaka ktorej postupne spoznáme by ste postupne spoznali krajiny, ktoré majú bohatú históriu a veľké umelecké zázemie v žánri súčasného tanca. Tento rok prinesie by priniesol hviezdy švajčiarskeho súčasného tanca. Pri výbere produkcií zo švajčiarskej umeleckej scény chceme sme chceli už rozhľadenému publiku ponúknuť svieži výber aktuálnych diel špičkových švajčiarskych tanečných tvorcov.

Prednášky a diskusie vedú by viedli pozvaní švajčiarskí a slovenskí odborníci, ktorí sa vo svoje praxi venujú súčasnému tancu. Ale my sme ich museli odmietnuť a zrušiť plánovanú spoluprácu, lebo peniaze, ktoré sme dostali, sme nedostali. (zdroj www.studiotanca.sk)

2. Župa a tanec: Nahí tancujúci chlapi

“Predstaviteľov Úradu BBSK trápia v prvom rade skutočné problémy obyvateľov kraja, a preto vždy podporia radšej rozumné projekty zamerané napríklad na rozvoj knižníc a múzeí než tanečné predstavenia nahých chlapov v Divadle Štúdio tanca.” (riaditeľ Úradu BBSK Milan Uhrík – zdroj HNonline)

Takto pred rokom som sa inde dočítal, že Riaditeľ Múzea SNP: Nebudem pozývať fašistu na oslavy (sme.sk). Oslavy Slovenského národného povstania sa blížia a šéf ľudákov sa pravdepodobne túži zalíškať múzeám, aby ho tentokrát pozvali. Veď múzeá a knihy narozdiel od divadelných predstavení nezaniknú po záverečnom potlesku. Oni vlastne záverečný potlesk vôbec nemajú. Predsedovi BBSK sa pravdepodobne nepáči to, že v tanečnom divadle sa netlieska jemu a jeho chlapcom, ale nejakým iným svalnatým mužom.

Nasleduje konšpirácia o tom, čo sa asi tak mohlo mihať hlavou p. Uhríka, keď formuloval svoje vyjadrenie: “Ako by asi dopadol otvorený stret našich chlapcov s namakanými tanečníkmi? Môže si župan chovať hada na hrudi? Ak tanečníkom nedáme peniaze, skysnú doma nad knižkami od Evity* a ich telá prestanú byť hrozbou pre naše tradičné manželstvá.”

* V tomto kontexte sa samozrejme autor článku Evite Urbaníkovej ospravedlňuje, ale pravý rodoľub by nikdy nedovolil nejakému nahému tanečníkovi, aby čítal pravdu o tomto svete od Dominika Dána**.

** Ospravedlňujem sa aj Dominikovi Dánovi. Ale človek si bohužiaľ nie vždy vyberie, kto bude čítať jeho knihy.

3. Župa a peniaze: Podozrivo veľké dotácie

Divadlo Štúdio tanca zameriava svoju tvorbu najmä na alternatívnu tanečnú produkciu, často presahujúcu hranice slušnosti a dobrých mravov. Na túto činnosť dostáva okrem zákonom stanovených platieb na mzdové a prevádzkové náklady z rozpočtu VÚC* aj podozrivo veľké dotácie z ministerstva kultúry. V roku 2015 dosiahla výška týchto mimoriadnych dotácií sumu prevyšujúcu 50.000 eur. (riaditeľ Úradu BBSK Milan Uhrík – zdroj HNonline)

Len pre poriadok, aby sme vedeli, o čom p. Uhrík hovorí, spísal som zoznam schválených dotácií od MK SR pre Divadlo Štúdio tanca v roku 2015:

Projekt Program Suma
Divadlo Štúdio tanca hosťuje v Košiciach 3.2 3000 €**
Autorská tanečná inscenácia ROOTS 4.1.1 8000 €
Autorská inscenácia Julyena Hamiltona pre Divadlo Štúdio tanca 4.1.1 3000 €
Dni tanca pre vás Fokus Švajčiarsko 4.1.3 20 000 €
Divadlo Štúdio tanca multifunkčný priestor pre tanec/ experiment/ umenie 4.4.2 6000 €
Tancom za hranice – medzinárodná reprezentácia autorskej tvorby Divadla Štúdio tanca v zahraničí 2015 5.1 9000 €
Účasť na Švajčiarskej tanečnej platforme 5.2 1000 €**
Divadlo Štúdio tanca (kultúrne poukazy) 8.2 263 €
Spolu   50 263 €

* Z rozpočtu BBSK na rok 2015 som sa dozvedel iba toľko, že pre divadlá v banskobystrickom kraji (BDNR, DJGT a DŠT) vyčlenili na rok 2015 dohromady 1 295 739,00 €.

** Tieto dve dotácie im Ing. Mgr. Marián Kotleba podpísal. (Zdroj: Centrálny register zmlúv BBSK)

Pán Uhrík má pravdu. Naozaj dosiahli schválené dotácie pre Divadlo Štúdia tanca na rok 2015 od Ministerstva kultúry výšku viac ako 50 000 €. Píše, že suma tejto dotácie je podozrivo vysoká. Predpokladám, že má dôvodné podozrenie na rozkrádanie verejných zdrojov, inak jeho výrok nemá zmysel. Za rozdeľovanie dotácií MK SR sú zodpovedné komisie zložené z odborníkov a samotný minister. Ak je teda dotácia podľa BBSK podozrivo vysoká, pravdepodobne došlo ku korupcii alebo nespravodlivému rozdeľovaniu dotácií na základe kamarátskych vzťahov a logicky by zo strany BBSK malo nasledovať trestné oznámenie. Počkáme. Ak sa nebude nič diať, kto podá trestné oznámenie na BBSK za poškodzovanie dobrého mena Divadla Štúdio tanca?

Môj názor na výšku dotácií? Vau! Kiežby som aj ja takto vedel písať granty.

A teraz k “častému presahovaniu hraníc slušnosti a dobrých mravov”: Áno, súhlasím s tým, že v súčasnosti sa naozaj prekračujú hranice dobrých mravov. Minule som čítal o prípade, keď niekto v Bratislave napadol rodinku arabov len preto, že boli oblečení inak ako je v hlavnom meste zvykom. Čo potom s takými, ktorí nie sú na javisku oblečení vôbec? Ale kto som ja, že by som mal hodnotiť, čo je morálne a čo nie? Rozhodne nechcem byť tým prvým, kto bude po niekom hádzať kameňom. Na hádzanie kameňov tu bohužiaľ máme špecializované skupiny.

4. A nakoniec nebývalá medializácia SC AICT (čítaj Slovenské centrum Asociácie divadelných kritikov)

Považujeme za neprípustné, aby ste z Vašej pozície spochybňovali rozhodnutie ministra kultúry vytvorené na základe odporúčaní renomovaných odborníkov a odborníčok a svojvoľne pristupovali k prideľovaniu financií kultúrnym inštitúciám v pôsobnosti BBSK, menovite Divadlu Štúdia tanca v Banskej Bystrici. Je to nebezpečný precedens, ktorý by viedol k neodbornému rozhodovaniu o existencii kultúrnych inštitúcií, ktorých činnosť je významná nielen na regionálnej, ale aj národnej úrovni. (zdroj Otvorený list predsedovi Banskobystrického samosprávneho kraja)

Píšu o nich všade.  Parameter.sk, 24hod.sk, hospodárske noviny, denník N, omediach.com, webnoviny a dokonca aj Piešťanský denník cituje kritikov z SC AICT, ktorí sa verejne otvoreným listom postavili za Divadlo Štúdio tanca. Škoda, že som tento rok ešte stále nezaplatil členský poplatok. Teraz mi zostali iba oči pre plač, pretože sa nemôžem hrdo prihlásiť: Kamaráti, pozrite. A tohto som ja členom.

Matej Moško

Na strednej škole som tvoril literárne, na VŠMU prišli kritické roky a tvoriť som prestal. Momentálne ma môžete čítať na MLOKoch, na Monitoringu divadiel a občas aj v časopise kød - konkrétne o divadle.

K tvorbe som sa vrátil až na konci štúdia, kedy sme v roku 2012 spoločne s režisérkou Zuzanou Galkovou pripravili v Štúdiu 12 satiru na umelecké teórie "Improvizácia na hrušky". Na jar roku 2013 sme v tom istom priestore premiérovali politický mikromuzikál "Opičí štát". Po týchto dvoch autorských textoch sme v októbri 2013 na Akadémií umení v Banskej Bystrici znova spoločne uviedli inscenáciu Fjodor a bratia (na motívy Bratov Karamazovcov napísala Nina Ivanovna Čerkes).

V rokoch 2012 - 2014 som bol šéfdramaturgom internetového rádia TLIS. V roku 2016 som absolvoval dokrandské štúdium na Ústave divadelnej a filmovej vedy s témou "Od hry s performatívnym základom k umeleckému dielu."

Momentálne fungujem ako tvorca na voľnej nohe. Uvádzam a pripravujem vedomostný kvíz Turban Quiz, glosátorskú show Bratislavský Kaviár a tímovú hru Game of Worlds.

Vyzývam vás: Poďte sa so mnou hrať!