Daša Krištofovičová: Humor je lepšia cesta

Vyrastala na predstaveniach Starého divadla Karola Spišáka v Nitre. Študovala tvorbu hračiek a dekoratívnych predmetov a aj keď neskôr chcela ísť na maľbu, napokon zvíťazila bábkarská scénografia. To jej však tiež nestačilo, a tak sa v poslednom období venuje aj réžii a autorskej tvorbe. Či už je to činohra alebo bábkové divadlo, inscenácie pre deti či dospelých, Daša Krištofovičová vždy tvorí so špecifickou výtvarnou poetikou, zmyslom pre humor, s nadhľadom i sebairóniou. čítaj viac...

Katarína Cvečková | 27.1.2020 | Komentáre | bábkové divadlo, Prvý plán
Die Attentäterin

2 + 1 zážitky z Mníchova

Už po druhýkrát som si v lete zašla za divadlom do Mníchova. Tamojšie divadlá totiž ešte v júli nemajú prázdniny. A tak, kým sa naši divadelníci opaľujú na pláži v Toskánsku, točia seriál alebo pracujú na čomsi „work-in-progresívnom“, čo budú prezentovať na letnom festivale, je ideálny čas navštíviť jedno z centier toho, čo má u nás žiarivú nálepku „nemecké divadlo“. A hoci je toto zovšeobecnené označenie značne skresľujúce (už len preto, koľko produkcií v nemeckých divadlách vzniká v kooperácii so zahraničnými tvorcami), mníchovské divadelné domy nesklamali. čítaj viac...

Martina Mašlárová | 20.1.2020 | Komentáre | zahraničie, opera, festival, nemecké divadlo, Mníchov

Rok 2019 v divadle a kultúre...

...očami našich redaktorov a prispievateľov: Milo Juráni, Lenka Dzadíková, Matej Moško, Jan Doležel, Diana Pavlačková, Miro Zwiefelhofer, Jakub Molnár, Martina Mašlárová, Marek Godovič a Zuzana A. Ferusová. čítaj viac...

Redakcia MLOKi | 31.12.2019 | Komentáre | anketa, rok 2019 v divadle a kultúre

Martin Talaga: Snažím sa nebrať príliš vážne

Slovenský performer, tanečník a choreograf Martin Talaga pôsobí prevažne na českej scéne. Vytvoril tu už niekoľko úspešných autorských projektov a ako interpret má za sebou aj spoluprácu s Novou scénou Národného divadla Praha či súbormi Spitfire Company a Verte Dance. Svoj najnovší projekt Total Eclipse of the Heart, v ktorom tematizuje telo a sexualitu, predstavil v decembri v pražskom divadle Ponec a vzbudil ním rôznorodé reakcie. čítaj viac...

Simona Baková | 30.12.2019 | Komentáre | súčasný tanec, performancia, drag

Festival ako parazit

Nemecký divadelný festival SPIELART aktívne „objavuje“ mimoeurópsky kontext. Nejde o žiadny pokus o kultúrnu kolonizáciu, skôr je to snaha o nové perspektívy. SPIELART sa stará, aby bolo počuť aj doteraz nemé hlasy. Nie však národov a ani skupín, ale najmä jednotlivcov s ich osobnými príbehmi a skúsenosťami s nespravodlivosťou. Zaujíma sa o ich boj proti silovým štruktúram, stereotypom (vystihujúcejšie by bolo monotypom), „normálnosti“, tradíciám, majorite aj politickému systému. čítaj viac...

Katarína Marková a Milo Juráni | 23.12.2019 | Komentáre | festival, performancia, Spielart

Mono-Dublin

Napriek tomu, že Dublin Theatre Festival je prevažne prehliadkou domácej divadelnej scény, program pravidelne dopĺňa aj výber rôznorodých európskych inscenácií. Dramaturgia do medzinárodnej sekcie volí inscenácie, ktoré sú obsahom a formálnym spracovaním ojedinelé. Organizátori výber nelimitujú aktuálnosťou ich uvedenia, vďaka čomu môžu priniesť skutočne kvalitný program. Počas záverečných festivalových dní vyčnievali monodramatické divadelné formy, v ktorých tvorcovia reflektovali predovšetkým vlastnú identitu alebo samotné médium divadla. čítaj viac...

Diana Pavlačková | 20.12.2019 | Komentáre | Dublin Theatre Festival, festival, performancia
Architecture

Vyčerpaný Avignon

Pre mnohých Francúzov, ale aj zahraničných divadelných nadšencov, patrí Avignonský festival k najväčším slávnostiam divadla v roku. V poslednom období však stráca punc podujatia, na ktorom sa striedajú legendárne predstavenia a tvorí história. Hoci záverečné bilancovanie 73. ročníka Avignonského festivalu ukázalo rekordnú návštevnosť – až 95,5 % naplnenosť sál –, voči jeho programu opakovane zazneli viaceré výhrady.  čítaj viac...

Martina Mašlárová | 18.12.2019 | Komentáre | Avignonský festival, medzinárodný festival

Ľudské krízy súčasnosti

May You Live in Interesting Times bol názov hlavnej výstavy tohtoročného Bienále vizuálneho umenia v Benátkach. Kurátor Ralph Rugoff touto témou reagoval na aktuálne turbulentné časy – nové spoločenské a ekonomické krízy, výzvy týkajúce sa technológií, rastúca podpora politických autoritatívnych spôsobov vládnutia... Spoločenská reflexia však bola prítomná nielen v hlavnej výstave, ale aj v množstve ďalších expozícií národných pavilónov zúčastnených krajín. čítaj viac...

Juraj Bako | 16.12.2019 | Komentáre | Bienále vizuálneho umenia, performančné umenie, vizuálne umenie

4+4 dny v pohybu 2019 No.2: Cestou do skutočnosti

V dramaturgii programu 4+4 dny v pohybu sa tento rok dali nájsť viaceré žánrové a formálne postupy. Popri princípoch site-specific, stand-up comedy, grotesky a pohybového divadla, tu malo zastúpenie aj dokumentárne divadlo. Medzi umne štruktúrované diela so silnou výpoveďou patrili belgicko-brazílska produkcia Mining stories a performancia fínsko-egyptskej umelkyne Samiry Elagoz Cock, cock, who’s there? Obe mali schopnosť udržiavať s divákom vnútorný dialóg, ktorý pretrváva aj dlho po skončení predstavenia. čítaj viac...

Simona Baková | 10.12.2019 | Komentáre | súčasný tanec, performancia, festival, 4+4 dny v pohybu

4+4 dny v pohybu 2019 No.1: V znamení rôznorodosti

Medzinárodný festival 4+4 dny v pohybu už po tretíkrát oživil Desfourský palác na Florenci. Tento rok na jeho oknách visel tematický nápis: Nikdo nemá nic, ktorý sa stal zjednocujúcim lajtmotívom pre výstavy, inštalácie aj site-specific projekty. Motto festivalu vyvoláva nekonečné množstvo otázok a reaguje na rýchlo sa meniace spoločenské, environmentálne, ale aj ekonomické zmeny, ktoré súvisia so západnou kultúrou. čítaj viac...

Ivana Hlubinová | 9.12.2019 | Komentáre | festival, súčasný tanec, performancia