Malá inventura 2020 No.2

Druhá polovica programu festivalu Malá inventura 2020 sa vyznačovala viacerými témami, cez ktoré sa dajú jednotlivé inscenácie uchopiť. Ich spoločným charakteristickým znakom bol i nový prístup k divadelnej tvorbe, pre ktorý je príznačné stieranie žánrových hraníc, experimentovanie s novými technológiami či popieranie zaužívaných konvencií klasickej činohry. čítaj viac...

Ivana Hlubinová | 6.4.2020 | Komentáre | festival, Malá inventura, pražská nezávislá scéna

Tomáš Procházka: Momentálne nemôžem žiť na Slovensku

Režisér, autor, performer, drag queen, aktivista... Tomáša Procházku v našom priestore netreba špeciálne predstavovať. Isté obdobie ho bola plná scéna – nezávislá aj inštitucionálna, divadelná i tanečná. Potom sa presťahoval do Prahy a na rok sa tvorivo odmlčal. Stretli sme sa pri nedeľnej káve, 8. marca, na Medzinárodný deň žien a deň predtým, ako slovenskú kultúru ochromil koronavírus. Vraj sa chce presťahovať na Island, hnevá ho nedostatok priestorov pre nezávislé platformy ako je Miesto M, všetci sme Heda Gablerová a Slovensko by sa už mohlo spamätať... čítaj viac...

Katarína Cvečková | 29.3.2020 | Komentáre | Tamáš Procházka, nezávislé divadlo, súčasný tanec, performancia, LGBTI+, drag

Konečně na cestě k divákovi?

Režisér Ivan Buraj představuje na české divadelní mapě zásadní bod. Za jeho inscenacemi stojí velká teoretická práce a zároveň mimořádná schopnost pracovat s hercem. Stejně tak se k inscenacím Buraje váže i přítomnost bariéry, která znemožňuje divákovi nechat na sebe plně působit sledované představení. Poslední dvě inscenace v režii Ivana Buraje – Kosmos v Národním divadle a Naši v HaDivadle – však ukazují zásadní změnu. čítaj viac...

Jan Doležel | 25.3.2020 | Komentáre | Ivan Buraj, HaDivadlo, Národní divadlo Praha

Malá inventura 2020 No.1

Malá inventura sa tento rok dožila 18. roku svojej existencie, čo vytvorilo priestor pre bilancovanie a s tým spojenú otázku ďalšieho smerovania festivalu. Aj keď vizuál predpovedal únavu organizátorov či stratu motivácie, program naopak naznačoval ich odhodlanie festival ďalej posúvať a rozširovať. V šiestich programových líniách boli zahrnuté desiatky divadelných a tanečných produkcií, v ktorých mali široké zastúpenie aj mladé tvorivé kolektívy ‒ či už v samostatnej sekcii Nová krv, ale aj v „dospeláckych“ Domovských scénach. čítaj viac...

Diana Pavlačková | 23.3.2020 | Komentáre | festival, Malá inventura, pražská nezávislá scéna

Najvyšší čas spoznať ľudí s PAS

V roku 2014 český novinár Petr Trešňák dostal novinársku cenu Psychiatrickej spoločnosti za článok Děti úplňku, v ktorom opisoval život rodiča dieťaťa s ťažkou deštrukčnou formou autizmu. O tejto téme natočil aj rovnomenný film. Najzarážajúcejšie na ňom je, ako málo sme – zvlášť na úrovni štátu – pripravení čeliť výzvam, ktoré prináša čoraz bežnejšia forma inakosti, zvaná neurodiverzita. Aj preto je užitočné, aby vznikali divadelné projekty ako Človek s PAS či Winterreise, ktoré túto tému otvárajú. Rizikom takýchto diel však môže byť nechcené potvrdzovanie obrazu, ktorý je potrebné narušiť. čítaj viac...

Martina Mašlárová | 13.3.2020 | Komentáre | Peter Mazalán, PAS, súčasná opera, autizmus

Katarína Caková: Niekedy stačí malý fragment, trošku krásy, mágie alebo človečenstva

Výtvarníčka Katarína Caková vytvára podmanivé figúry s prepracovanými tvárami a do scénografickej tvorby vnáša špecifickú vizuálnu poetiku. Do slovenského divadelného diania vstúpila pozvoľna, prácou s nezávislým Divadlom Pôtoň. Výpravou najnovšej inscenácie banskobystrického Bábkového divadla na Rázcestí Tajomný maják svoju pozíciu scénografky upevňuje. čítaj viac...

Lenka Dzadíková | 10.3.2020 | Komentáre | bábkové divadlo, objekt, Divadlo Pôtoň, Miracles

Mosný mládenca príhody a skúsenosti No. 8

Vážení priatelia divadla, dovoľte aby som pozdvihol pomyselnú čašu teplého Huberta a slávnostne pripil na zdravie slovenského divadla a divadelníctva! Dôvodov na oslavu je hneď niekoľko. Dovoľte, aby som vám ich zopár pripomenul. čítaj viac...

Braňo Mosný | 4.3.2020 | Komentáre | rok slovenského divadla, storočnica, Divadlo Stoka, SND, Divadlo Andreja Bagara

dunaPart 2019 No.1

Maďarsko je síce náš sused, ale dokonca aj z nášho pohľadu je to štát ako z iného sveta. Diktatúru Viktora Orbána a jeho hon na akademikov, liberálov, bezdomovcov, utečencov, Rómov, proeurópskych intelektuálov či ozrutného panáka, starého maďarského Žida, nie je ľahké opísať. Akoby sme sa dívali na satirické útržky z krajiny-nekrajiny, ktoré ponúkajú nekonečný rad nápadov a umeleckých podnetov. Väčšina z nich však má horkastú príchuť plnú pochopiteľných obáv. Činoherná časť tohtoročného festivalu dunaPart v Budapešti bola toho dôkazom. čítaj viac...

Jakub Molnár | 30.1.2020 | Komentáre | maďarské divadlo, festival, dunaPart

Festival jen a jen německého jazyka

Pokud má česká festivalová scéna nějakou konzistentní stálici na mapě Prahy, pak je to bezpochyby Pražský divadelní festival německého jazyka. Jeho program tradičně čeří vody českého divadelního prostoru, nejinak tomu bylo i letos, tentokrát ovšem z poněkud netradiční pozice. Letošní festival ukázal nezvyklou stránku německojazyčného divadla – tu formálně konzervativnější, která má v tomto prostoru stejně významné místo jako radikální inscenace známé z přechozích ročníků. čítaj viac...

Jan Doležel | 28.1.2020 | Komentáre | festival, nemecké divadlo, Pražský divadelní festival německého jazyka

Daša Krištofovičová: Humor je lepšia cesta

Vyrastala na predstaveniach Starého divadla Karola Spišáka v Nitre. Študovala tvorbu hračiek a dekoratívnych predmetov a aj keď neskôr chcela ísť na maľbu, napokon zvíťazila bábkarská scénografia. To jej však tiež nestačilo, a tak sa v poslednom období venuje aj réžii a autorskej tvorbe. Či už je to činohra alebo bábkové divadlo, inscenácie pre deti či dospelých, Daša Krištofovičová vždy tvorí so špecifickou výtvarnou poetikou, zmyslom pre humor, s nadhľadom i sebairóniou. čítaj viac...

Katarína Cvečková | 27.1.2020 | Komentáre | bábkové divadlo, Prvý plán